W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniający rozporządzenie w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Centrala ARiMR ma składać się z 25 biur i departamentów według nowego podziału.
Zmiana struktury ARiMR. Ma być efektywniej
Projektowana zmiana statutu wynika z konieczności dostosowania struktury organizacyjnej Centrali ARiMR do istniejących potrzeb zadaniowych, argumentu resort rolnictwa. Proponuje następujące zmiany w strukturze organizacyjnej Centrali ARiMR:
- utworzenie Departamentu Audytu Wewnętrznego oraz Departamentu Kontroli Wewnętrznej – w miejsce Departamentu Audytu i Kontroli;
- utworzenie Departamentu Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departamentu Pomocy Technicznej – w miejsce Departamentu Oceny Projektów i Pomocy Technicznej;
- utworzenie Departamentu Prawnego oraz Departamentu Zamówień Publicznych – w miejsce Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych.
Zmiany w ARiMR. Departament Audytu Wewnętrznego oraz Departament Kontroli Wewnętrznej
Zdaniem autorów projektu oddzielenie procesu audytowego od procesu kontrolnego, pozwoli na efektywną realizację zadań stawianych przed każdą z tych komórek, tworząc rozbudowany system kontroli zarządczej. A to ma umożliwiać skuteczne zarządzanie tak rozbudowaną instytucją, jaką jest ARiMR. Dlatego osobno ma funkcjonować Departament Audytu Wewnętrznego oraz Departament Kontroli Wewnętrznej.
W sytuacji decentralizacji procesu zarządczego samodzielnie funkcjonujący audyt wewnętrzny skutecznie weryfikuje trafność podejmowanych decyzji zarządczych poprzez systematyczną ocenę i poprawę efektywności zarządzania ryzykiem, zapewniając kierownictwu istotną funkcję doradczą.
Dalej resort rolnictwa wykazuje, że samodzielna działalność audytu usprawni badanie przyjętych procedur wewnętrznych oraz analizę obowiązujących przepisów prawa, a także przyczyni się do sprawnego pozyskiwania bieżącej informacji o ewentualnych lukach w systemach kontroli.
Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departament Pomocy Technicznej - razem a jednak osobno
Kolejne departamenty ujęte na liście zmian to dotyczące oceny projektów i pomocy technicznej. Najpierw je połączono (Rozporządzeniem z 30 listopada 2023 r.), teraz znów będą rozdzielane.
Zmiana ta miała na celu dostosowanie struktury organizacyjnej ARiMR do planowanej realizacji zadań w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Przeprowadzona analiza nakładu pracy w Departamencie Oceny Projektów i Pomocy Technicznej wskazuje na brak zakładanej optymalizacji, a także odmienny merytorycznie i procesowo zakres procedowanych wniosków.
Autorzy projektu rozporządzenia wyjaśniają, że aktualnie w Departamencie Oceny Projektów i Pomocy Technicznej prowadzone są skomplikowane proceduralnie postępowania związane z obsługą inwestycyjnych projektów przetwórczych oraz skrajnie odmienne procesowo postępowania z zakresu pomocy technicznej. Resort widzi tu ryzyko nadmiernej kumulacji spraw prowadzonych równocześnie w ramach jednego departamentu.
Taka sytuacja może skutkować zaburzeniem pracy departamentu, w tym obniżeniem efektywności w zarządzaniu poszczególnymi procesami, nadmiernym obciążeniem pracą wykwalifikowanych specjalistów rozpoznających wnioski inwestycyjne i nieadekwatnym rozbudowaniem struktury wewnętrznej.
Dlatego ma nastąpić rozdzielenie na Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departament Pomocy Technicznej.
Departament Prawny oraz Departament Zamówień Publicznych w ARiMR
Trzecia ze zmian dotyczy powołania Departamentu Prawnego oraz Departamentu Zamówień Publicznych zamiast jednego. Jak taką zmianę argumentuje ministerstwo?
Konieczność wyodrębnienia samodzielnej komórki prawnej w strukturze organizacyjnej ARiMR wynika ze wzrastającego natężenia obsługi prawnej spraw związanych z realizacją przez ARiMR nowych programów pomocowych, tj. Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027.
Wzmocnienie wspomagania biur i departamentów Centrali ARiMR ma być potrzebne także w zakresie zamówień publicznych. Obecnie w ramach Departamentu prowadzona jest również obsługa spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej oraz skarg, wniosków i petycji wpływających do Centrali ARiMR.
Proponowana struktura centrali ARiMR w projekcie rozporządzenia:
- Biuro Prasowe;
- Biuro Prezesa;
- Departament Administracyjno-Gospodarczy;
- Departament Analiz i Sprawozdawczości;
- Departament Audytu Wewnętrznego;
- Departament Baz Referencyjnych i Kontroli Terenowych;
- Departament Bezpieczeństwa;
- Departament Działań Delegowanych;
- Departament Działań Inwestycyjnych;
- Departament Działań Premiowych;
- Departament Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt;
- Departament Finansowy;
- Departament Kontroli Wewnętrznej;
- Departament Księgowości;
- Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych;
- Departament Płatności Bezpośrednich;
- Departament Pomocy Technicznej;
- Departament Prawny;
- Departament Rynków Rolnych;
- Departament Wsparcia Krajowego;
- Departament Wsparcia Rybactwa;
- Departament Zamówień Publicznych;
- Departament Zarządzania Informatyką;
- Departament Zarządzania Należnościami;
- Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi.
Źródło: Rządowe Centrum Legislacji
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal Strefa Agro codziennie. Obserwuj Strefę Agro!
Polacy opracowali lek na śmiertelną chorobę
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?