Będą zmiany w pracy ARiMR, więcej kontroli. Aktualna struktura utrudnia efektywne realizowanie zadań

Agata Wodzień-Nowak
Opracowanie:
Aktualna struktura organizacyjna Centrali ARiMR utrudnia efektywnerealizowanie zadań z uwagi na zbyt dużą koncentrację zadań w departamentach, które resort rolnictwa chce podzielić.
Aktualna struktura organizacyjna Centrali ARiMR utrudnia efektywnerealizowanie zadań z uwagi na zbyt dużą koncentrację zadań w departamentach, które resort rolnictwa chce podzielić. Wojciech Wojtkielewicz
Ministerstwo rolnictwa zabiera się za porządki w ARiMR. "Przeprowadzona analiza struktury organizacyjnej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wykazała potrzebę jej zracjonalizowania – aktualna struktura organizacyjna Centrali ARiMR utrudnia efektywne realizowanie zadań", czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.

W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniający rozporządzenie w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Centrala ARiMR ma składać się z 25 biur i departamentów według nowego podziału.

Zmiana struktury ARiMR. Ma być efektywniej

Projektowana zmiana statutu wynika z konieczności dostosowania struktury organizacyjnej Centrali ARiMR do istniejących potrzeb zadaniowych, argumentu resort rolnictwa. Proponuje następujące zmiany w strukturze organizacyjnej Centrali ARiMR:

  • utworzenie Departamentu Audytu Wewnętrznego oraz Departamentu Kontroli Wewnętrznej – w miejsce Departamentu Audytu i Kontroli;
  • utworzenie Departamentu Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departamentu Pomocy Technicznej – w miejsce Departamentu Oceny Projektów i Pomocy Technicznej;
  • utworzenie Departamentu Prawnego oraz Departamentu Zamówień Publicznych – w miejsce Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych.

Zmiany w ARiMR. Departament Audytu Wewnętrznego oraz Departament Kontroli Wewnętrznej

Zdaniem autorów projektu oddzielenie procesu audytowego od procesu kontrolnego, pozwoli na efektywną realizację zadań stawianych przed każdą z tych komórek, tworząc rozbudowany system kontroli zarządczej. A to ma umożliwiać skuteczne zarządzanie tak rozbudowaną instytucją, jaką jest ARiMR. Dlatego osobno ma funkcjonować Departament Audytu Wewnętrznego oraz Departament Kontroli Wewnętrznej.

W sytuacji decentralizacji procesu zarządczego samodzielnie funkcjonujący audyt wewnętrzny skutecznie weryfikuje trafność podejmowanych decyzji zarządczych poprzez systematyczną ocenę i poprawę efektywności zarządzania ryzykiem, zapewniając kierownictwu istotną funkcję doradczą.

Dalej resort rolnictwa wykazuje, że samodzielna działalność audytu usprawni badanie przyjętych procedur wewnętrznych oraz analizę obowiązujących przepisów prawa, a także przyczyni się do sprawnego pozyskiwania bieżącej informacji o ewentualnych lukach w systemach kontroli.

Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departament Pomocy Technicznej - razem a jednak osobno

Kolejne departamenty ujęte na liście zmian to dotyczące oceny projektów i pomocy technicznej. Najpierw je połączono (Rozporządzeniem z 30 listopada 2023 r.), teraz znów będą rozdzielane.

Zmiana ta miała na celu dostosowanie struktury organizacyjnej ARiMR do planowanej realizacji zadań w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Przeprowadzona analiza nakładu pracy w Departamencie Oceny Projektów i Pomocy Technicznej wskazuje na brak zakładanej optymalizacji, a także odmienny merytorycznie i procesowo zakres procedowanych wniosków.

Autorzy projektu rozporządzenia wyjaśniają, że aktualnie w Departamencie Oceny Projektów i Pomocy Technicznej prowadzone są skomplikowane proceduralnie postępowania związane z obsługą inwestycyjnych projektów przetwórczych oraz skrajnie odmienne procesowo postępowania z zakresu pomocy technicznej. Resort widzi tu ryzyko nadmiernej kumulacji spraw prowadzonych równocześnie w ramach jednego departamentu.

Taka sytuacja może skutkować zaburzeniem pracy departamentu, w tym obniżeniem efektywności w zarządzaniu poszczególnymi procesami, nadmiernym obciążeniem pracą wykwalifikowanych specjalistów rozpoznających wnioski inwestycyjne i nieadekwatnym rozbudowaniem struktury wewnętrznej.

Dlatego ma nastąpić rozdzielenie na Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych oraz Departament Pomocy Technicznej.

Departament Prawny oraz Departament Zamówień Publicznych w ARiMR

Trzecia ze zmian dotyczy powołania Departamentu Prawnego oraz Departamentu Zamówień Publicznych zamiast jednego. Jak taką zmianę argumentuje ministerstwo?

Konieczność wyodrębnienia samodzielnej komórki prawnej w strukturze organizacyjnej ARiMR wynika ze wzrastającego natężenia obsługi prawnej spraw związanych z realizacją przez ARiMR nowych programów pomocowych, tj. Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027.

Wzmocnienie wspomagania biur i departamentów Centrali ARiMR ma być potrzebne także w zakresie zamówień publicznych. Obecnie w ramach Departamentu prowadzona jest również obsługa spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej oraz skarg, wniosków i petycji wpływających do Centrali ARiMR.

Proponowana struktura centrali ARiMR w projekcie rozporządzenia:

  1. Biuro Prasowe;
  2. Biuro Prezesa;
  3. Departament Administracyjno-Gospodarczy;
  4. Departament Analiz i Sprawozdawczości;
  5. Departament Audytu Wewnętrznego;
  6. Departament Baz Referencyjnych i Kontroli Terenowych;
  7. Departament Bezpieczeństwa;
  8. Departament Działań Delegowanych;
  9. Departament Działań Inwestycyjnych;
  10. Departament Działań Premiowych;
  11. Departament Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt;
  12. Departament Finansowy;
  13. Departament Kontroli Wewnętrznej;
  14. Departament Księgowości;
  15. Departament Oceny Projektów Inwestycyjnych;
  16. Departament Płatności Bezpośrednich;
  17. Departament Pomocy Technicznej;
  18. Departament Prawny;
  19. Departament Rynków Rolnych;
  20. Departament Wsparcia Krajowego;
  21. Departament Wsparcia Rybactwa;
  22. Departament Zamówień Publicznych;
  23. Departament Zarządzania Informatyką;
  24. Departament Zarządzania Należnościami;
  25. Departament Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal Strefa Agro codziennie. Obserwuj Strefę Agro!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy opracowali lek na śmiertelną chorobę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaagro.pl Strefa Agro