Cukier ulatnia się jak kamfora. W wielu sklepach wciąż go brakuje

Lucyna Talaśka-Klich
Lucyna Talaśka-Klich
Cukier nadal jest towarem deficytowym w wielu sklepach
Cukier nadal jest towarem deficytowym w wielu sklepach Obraz Hebi B. z Pixabay
Pomimo tego, że cukru w Polsce jest dużo, to na sklepowych półkach niektórych sieci handlowych pozostały tylko kartki z informacjami o cenie i limitach. Handlowcy twierdzą, że te braki są „chwilowe”.

- Papierówki chciałam zapakować do słoików, ale do tego potrzebny jest cukier - mówi klientka sklepu Biedronka (w pow. bydgoskim) wskazując na półki, gdzie powinien stać cukier. Miejsce tego towaru zajęła mąka.

Hurtowe zakupy w detalu

- Cukier to w ogóle dostajecie? - pyta inny klient tegoż dyskontu.

- Dostajemy, ale rzadko. Raz na dwa, trzy tygodnie - odpowiada pracownica sklepu.

Dlaczego nadal występują braki w zaopatrzeniu w cukier w sklepach sieci Biedronka? Marcin Hadaj, menedżer ds. komunikacji w sieci Biedronka wyjaśnia: „Aktualne niedobory cukru w Polsce są spowodowane wzmożonym popytem w związku z okresem tworzenia przetworów, a także zakupami pszczelarzy, którzy cukrem dokarmiają swoje hodowle. Nie bez znaczenia jest również obawa Polaków o postępujący wzrost cen cukru spowodowany wysoką inflacją, skutkującą kupowaniem cukru na zapas. Tym bardziej, że obecna cena kilograma cukru w sieci Biedronka – 4,99 zł – należy do najlepszych na polskim rynku.(...)”

I dodaje, że niektórzy klienci nabywają w ich sklepach niedetaliczne ilości cukru: ”(...)Na podstawie analizy paragonów można stwierdzić, że nabywcami są przedsiębiorcy. Naszym celem jest zapewnienie jak największej dostępności tego produktu dla wszystkich klientów i w tym celu podjęliśmy szereg działań, aktywnie poszukując nowych źródeł dostaw. Pracujemy również z naszym głównym dotychczasowym partnerem handlowym, Krajową Grupą Spożywczą, nad zwiększeniem dostępności cukru dla polskich konsumentów.”

To też może Cię zainteresować

Bo popyt na cukier wzrósł

Cukru brakuje także w innych sieciach handlowych, np. w sklepach Lidla.

Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska wyjaśnia: (...) Z naszych obserwacji wynika, że wzmożony w ostatnich tygodniach popyt na cukier jest spowodowany hurtowymi zakupami przedsiębiorstw w naszych sklepach. Działanie to uniemożliwiało utrzymanie pełnej dostępności dla klienta detalicznego. Przedmiotem działalności ponad 800 sklepów Lidl Polska jest sprzedaż detaliczna towarów, która zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) polega na sprzedaży artykułów dla potrzeb gospodarstw domowych i dla użytku osobistego. Aby zapewnić dostępność tego produktu każdemu konsumentowi, klient podczas zakupów może kupić 3 opakowania cukru białego (4,99 zł/ 1 kg/ 1 opak.). Chwilowe braki tego produktu są spowodowane dużym wzrostem popytu w ostatnich tygodniach.”

Czy sieci handlowe i hurtownie zwiększają zakupy w Krajowej Grupy Spożywczej?

- Krajowa Grupa Spożywcza SA zaopatruje około 40% odbiorców cukru w Polsce - informuje Szymon Smajdor, rzecznik KGS. - Pozostałe ok. 60% cukru jest produkowane i dostarczane do klientów w Polsce przez trzy zagraniczne koncerny. Krajowa Grupa Spożywcza S.A. dostarcza cukier w ramach swoich zobowiązań. Oprócz wykonywania wcześniej zawartych kontraktów obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na tzw. rynku spotowym, które realizujemy zgodnie z naszymi możliwościami logistycznymi.

Szymon Smajdor twierdzi, że dostawy ze strony Krajowej Grupy Spożywczej odbywają się płynnie bez żadnych problemów, a wszystkie zobowiązania podjęte przez grupę są realizowane zarówno do sieci handlowych, jak i do zakładów produkcyjnych: - Spółka dostarcza cukier do wielu centrów logistycznych sieci handlowych, co odbywa się bez zakłóceń. Należy podkreślić, że sieci samodzielnie zajmują się zaopatrywaniem swoich sklepów.

To też może Cię zainteresować

Marcin Lechowski, prezes Nordzucker Polska: „(...)Wszystkie dostawy cukru do kontraktowych Klientów Nordzucker Polska realizuje w niezakłócony sposób, zgodnie z planem i oczekiwaniami Klientów, w cenach zakontraktowanych w ubiegłym roku. W związku z przerwami w dostępności cukru w sieciach handlowych Nordzucker Polska obserwuje zwiększone zainteresowanie zakupem cukru przez Klientów nie będących Klientami Spółki, jak i przez długoletnich partnerów handlowych. Jednakże w tym wypadku Nordzucker Polska w pierwszej kolejności realizuje zobowiązania wynikające z długoterminowych kontraktów. Konsekwentnie realizując długoletnią politykę związaną z kontraktowaniem ilości cukru w dłuższej perspektywie czasowej, Spółka zapewnia jego dostępność wynikającą z kontraktów, gwarantując jednocześnie stabilność cen ”.

W sklepie internetowym Polskie-Smaki.pl, który jest własnością Krajowej Grupy Spożywczej cukier biały 5 sierpnia kosztował 4,99 zł/kg. I w tej cenie cukier sprzedają także inne sieci handlowe, ale szybko znika z półek.

Limity (po 3 czy 10 kg - na paragon lub na klienta) niewiele pomagają: - I tak ludzie kupują więcej, na kilka paragonów - mówi jedna z pracownic sklepu. - Mamy się z nimi kłócić? Co drugi mówi, że jest pszczelarzem. No kto w to uwierzy, że nagle mamy aż tyle uli?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Cukier ulatnia się jak kamfora. W wielu sklepach wciąż go brakuje - Gazeta Pomorska