Czy rolnik może sprzedawać przez internet swoje wyroby? Własny sklep albo wspólna platforma

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Sprzedaż przez internet jest coraz powszechniejsza.
Sprzedaż przez internet jest coraz powszechniejsza. Aneta Zurek / Polska Press
Zakupy coraz częściej robimy przez internet. Nie tylko ubrań, książek, akcesoriów domowych. Żywność także przyjeżdża pod drzwi, co widzą rolnicy i bardziej interesują się sprzedażą swoich produktów w sieci. Z czym wiąże się założenie sklepu internetowego i czy to jedyne rozwiązanie? Podpowiadamy.

Rolnik nie musi mieć zarejestrowanej działalności gospodarczej, żeby sprzedawać przez internet produkty rolnicze. Może to robić w ramach sprzedaży bezpośredniej czy rolniczego handlu detalicznego.

Rozporządzenie i nowelizacja ustawy z 2019 roku pozwala rolnikowi sprzedawać surowce i produkty pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego również poza siedzibą gospodarstwa, na targach czy festynach. Z ulotki przygotowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że sprzedaż można prowadzić także przez internet (tzw. „paczki od rolnika”), jako sprzedaż wysyłkowa.

Własny sklep z żywnością prosto z gospodarstwa

Decydując się na prowadzenie własnego sklepu, trzeba być świadomym, że wymaga to czasu i wiedzy. Po pierwsze po to, by stronę internetową stworzyć, potem, by ją skutecznie prowadzić i dotrzeć do klienta.

Założenie sklepu wymaga w pierwszej kolejności znalezienia odpowiedniej platformy, wykupienia hostingu, domeny, założenia poczty mail (jeśli jej nie mamy). Następnie trzeba:

  • wprowadzić produkty do sklepu (opisać, sfotografować, przypisać kategorie),
  • ustawić sposób dostawy i koszty,
  • zintegrować płatności internetowe, w tym powszechny BLIK,
  • obsługiwać sklep, przyjmować zamówienia,
  • aktualizować dostępność produktów na stronie.

Poza tym dobrze byłoby opisać gospodarstwo, z którego pochodzą produkty i pokazać je na zdjęciach, wideo. Klient lubi śledzić nowości, a najłatwiej o to z profilem gospodarstwa w mediach społecznościowych.

Gospodarstwa sprzedają w internecie wspólnie

Taką możliwość sprzedaży w sieci wykorzystała m.in. grupa rolników, która stworzyła sklep internetowy paczkaodrolnika.pl. "Współpracujemy z rolnikami, którzy prowadzą swoje ekologiczne gospodarstwa w Małopolsce i województwie Świętokrzyskim", piszą o sobie. Na liście jest obecnie 16 gospodarstw.

Rolnicy realizują sprzedaż swoich własnych produktów pod marką „Odrolnika” i w formie tzw. „Paczki od rolnika”, która polega na tym, że wszyscy producenci prowadzą sprzedaż bezpośrednią. Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA pełni funkcję koordynatora, zajmując się równocześnie rozwojem projektu i promocją idei sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu rolnicy uzyskują lepszą cenę za swoje produkty, natomiast konsumenci mają dostęp do świeżej, wysokiej jakości żywności.

Znajdziemy tu warzywa, owoce, nabiał, soki i przetwory, mąki, kasze, makarony, zioła, miody czy orzechy. Dostawa kosztuje 20-23 zł. "Kurier działa na terenie całej Polski. Dopuszczalna waga do 20 kg. Ze względów logistycznych kurierem wysyłamy jedynie suche warzywa i owoce a minimalna wartość zamówienia to 100 zł".

Inne przykłady sklepów online z produktami bezpośrednio do rolników to

  • loklanyrolnik.pl,
  • odrolnika.pl,
  • sklepurolnika.pl.

Sprzedaż produktów rolnych przez internet z pomocą instytucji

Są też inne możliwości sprzedaży bądź pokazania swoich produktów w internecie, by klient łatwiej trafił bezpośrednio do producenta. Nie trzeba zakładać własnego sklepu. Doskonałym źródłem wiedzy dla klientów o pobliskich producentach żywności jest Polski e-bazarek. Działa w każdym województwie pod skrzydłami ośrodków doradztwa rolniczego, np. www.mazowieckiebazarek.pl, czy www.slaskiebazarek.pl.

Pomocna będzie także strona polskasmauje.pl. Aktualnie znajduje się tu ponad 7,5 tys. produktów i przy każdym podano adres punktu sprzedaży.

Sięgnijmy po przykład Wiejskiej e-skrzynki w Kujawsko-Pomorskim. Można zamówić produkty z kilku gospodarstw, a prowadzący projekt ośrodek doradztwa rolniczego zbierze towary i dostarczy do jednego z wyznaczonych punktów.

Sami produkujemy i sami sprzedajemy" - ta idea przyświeca Wiejskiej e-skrzynce, która skupia lokalnych rolników i producentów żywności z województwa kujawsko-pomorskiego. Wykorzystano tu unijne środki. "Naszą misją jest zdrowy rozwój branży spożywczej. Stanowimy alternatywę dla produkcji masowej, wysoko przetworzonej żywności. Jesteśmy dla klientów i odpowiadamy na ich potrzeby.

Zakupy można też zrobić w sklepie internetowym Lokalna Żywność. To nie jedyny region, gdzie chcą łączyć producenta z konsumentem. Dzięki akcji "Wspieraj Wielkopolskich Producentów" działa bezpłatna aplikacja "Kulinarna Wielkopolska", która z pewnością ułatwi zakupy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera