Czy rolnik może sprzedawać przez internet swoje wyroby? Własny sklep albo wspólna platforma

Agata Wodzień-Nowak
Sprzedaż przez internet jest coraz powszechniejsza.
Sprzedaż przez internet jest coraz powszechniejsza. Aneta Zurek / Polska Press
Zakupy coraz częściej robimy przez internet. Nie tylko ubrań, książek, akcesoriów domowych. Żywność także przyjeżdża pod drzwi, co widzą rolnicy i bardziej interesują się sprzedażą swoich produktów w sieci. Z czym wiąże się założenie sklepu internetowego i czy to jedyne rozwiązanie? Podpowiadamy.

Rolnik nie musi mieć zarejestrowanej działalności gospodarczej, żeby sprzedawać przez internet produkty rolnicze. Może to robić w ramach sprzedaży bezpośredniej czy rolniczego handlu detalicznego.

Rozporządzenie i nowelizacja ustawy z 2019 roku pozwala rolnikowi sprzedawać surowce i produkty pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego również poza siedzibą gospodarstwa, na targach czy festynach. Z ulotki przygotowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że sprzedaż można prowadzić także przez internet (tzw. „paczki od rolnika”), jako sprzedaż wysyłkowa.

Własny sklep z żywnością prosto z gospodarstwa

Decydując się na prowadzenie własnego sklepu, trzeba być świadomym, że wymaga to czasu i wiedzy. Po pierwsze po to, by stronę internetową stworzyć, potem, by ją skutecznie prowadzić i dotrzeć do klienta.

Założenie sklepu wymaga w pierwszej kolejności znalezienia odpowiedniej platformy, wykupienia hostingu, domeny, założenia poczty mail (jeśli jej nie mamy). Następnie trzeba:

  • wprowadzić produkty do sklepu (opisać, sfotografować, przypisać kategorie),
  • ustawić sposób dostawy i koszty,
  • zintegrować płatności internetowe, w tym powszechny BLIK,
  • obsługiwać sklep, przyjmować zamówienia,
  • aktualizować dostępność produktów na stronie.

Poza tym dobrze byłoby opisać gospodarstwo, z którego pochodzą produkty i pokazać je na zdjęciach, wideo. Klient lubi śledzić nowości, a najłatwiej o to z profilem gospodarstwa w mediach społecznościowych.

Gospodarstwa sprzedają w internecie wspólnie

Taką możliwość sprzedaży w sieci wykorzystała m.in. grupa rolników, która stworzyła sklep internetowy paczkaodrolnika.pl. "Współpracujemy z rolnikami, którzy prowadzą swoje ekologiczne gospodarstwa w Małopolsce i województwie Świętokrzyskim", piszą o sobie. Na liście jest obecnie 16 gospodarstw.

Rolnicy realizują sprzedaż swoich własnych produktów pod marką „Odrolnika” i w formie tzw. „Paczki od rolnika”, która polega na tym, że wszyscy producenci prowadzą sprzedaż bezpośrednią. Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA pełni funkcję koordynatora, zajmując się równocześnie rozwojem projektu i promocją idei sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu rolnicy uzyskują lepszą cenę za swoje produkty, natomiast konsumenci mają dostęp do świeżej, wysokiej jakości żywności.

Znajdziemy tu warzywa, owoce, nabiał, soki i przetwory, mąki, kasze, makarony, zioła, miody czy orzechy. Dostawa kosztuje 20-23 zł. "Kurier działa na terenie całej Polski. Dopuszczalna waga do 20 kg. Ze względów logistycznych kurierem wysyłamy jedynie suche warzywa i owoce a minimalna wartość zamówienia to 100 zł".

Inne przykłady sklepów online z produktami bezpośrednio do rolników to

  • loklanyrolnik.pl,
  • odrolnika.pl,
  • sklepurolnika.pl.

Sprzedaż produktów rolnych przez internet z pomocą instytucji

Są też inne możliwości sprzedaży bądź pokazania swoich produktów w internecie, by klient łatwiej trafił bezpośrednio do producenta. Nie trzeba zakładać własnego sklepu. Doskonałym źródłem wiedzy dla klientów o pobliskich producentach żywności jest Polski e-bazarek. Działa w każdym województwie pod skrzydłami ośrodków doradztwa rolniczego, np. www.mazowieckiebazarek.pl, czy www.slaskiebazarek.pl.

Pomocna będzie także strona polskasmauje.pl. Aktualnie znajduje się tu ponad 7,5 tys. produktów i przy każdym podano adres punktu sprzedaży.

Sięgnijmy po przykład Wiejskiej e-skrzynki w Kujawsko-Pomorskim. Można zamówić produkty z kilku gospodarstw, a prowadzący projekt ośrodek doradztwa rolniczego zbierze towary i dostarczy do jednego z wyznaczonych punktów.

Sami produkujemy i sami sprzedajemy" - ta idea przyświeca Wiejskiej e-skrzynce, która skupia lokalnych rolników i producentów żywności z województwa kujawsko-pomorskiego. Wykorzystano tu unijne środki. "Naszą misją jest zdrowy rozwój branży spożywczej. Stanowimy alternatywę dla produkcji masowej, wysoko przetworzonej żywności. Jesteśmy dla klientów i odpowiadamy na ich potrzeby.

Zakupy można też zrobić w sklepie internetowym Lokalna Żywność. To nie jedyny region, gdzie chcą łączyć producenta z konsumentem. Dzięki akcji "Wspieraj Wielkopolskich Producentów" działa bezpłatna aplikacja "Kulinarna Wielkopolska", która z pewnością ułatwi zakupy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy opracowali lek na śmiertelną chorobę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaagro.pl Strefa Agro