Rolnik aktywny zawodowo, któż to taki? W ten sposób sprawdzać będzie ARiMR. Kto nie może dostać unijnych dopłat?

OPRAC.:
Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Zaproponowana lista rejestrów urzędowych, na podstawie których warunek przeważającej działalności rolniczej może być zweryfikowany przez ARiMR, obejmuje wszystkie prowadzone w kraju rejestry, za pomocą których prowadzi się ewidencje podmiotów i rodzaju ich działalności.
Zaproponowana lista rejestrów urzędowych, na podstawie których warunek przeważającej działalności rolniczej może być zweryfikowany przez ARiMR, obejmuje wszystkie prowadzone w kraju rejestry, za pomocą których prowadzi się ewidencje podmiotów i rodzaju ich działalności. pixabay.com
Aby rolnik mógł dostać dopłaty bezpośrednie, musi spełniać określone warunki, które potwierdzą, że jest rolnikiem aktywnym zawodowo. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie miała za zadanie to sprawdzać. Jak w przypadku wątpliwości udowodnić ARiMR, że dopłaty nam się należą?

Spis treści

Tak zwane kryterium rolnika aktywnego zawodowo nie jest niczym nowym, nowe są jednak niektóre z wymogów, część doprecyzowano w przepisach obowiązujących od 2023 roku.

Warunek przyznania dopłat to aktywność zawodowa rolnika

Na 2 tygodnie przed rozpoczęciem naboru wniosków o dopłaty bezpośrednie, ministerstwo rolnictwa opublikowało i skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, który określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania i wypłaty pieniędzy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wytyczne dotyczą:

  • podstawowego wsparcia dochodów,
  • płatności redystrybucyjnej,
  • płatności dla młodych
  • rolników,
  • płatności związanych z produkcją,
  • przejściowego wsparcia krajowego.

Rolnik aktywny zawodowo, czyli kto?

Aby dostać w 2023 roku dopłaty, trzeba stosować zasady warunkowości oraz trzeba kryterium rolnika aktywnego zawodowo, czyli, jak tłumaczy ARiMR, być w poprzednim roku beneficjentem płatności bezpośrednich nieprzekraczających kwoty 5 tys. euro.

ARiMR: W przypadku rolników ubiegających się o płatności bezpośrednie w 2017 r., każdy beneficjent wsparcia bezpośredniego, który w roku 2016 otrzymał łączną kwotę płatności bezpośrednich (z wyłączeniem przejściowego wsparcia krajowego) nie większą niż równowartość w złotych 5 000 euro (przed uwzględnieniem zmniejszeń i wykluczeń) tj. 21 596 zł, zostanie „automatycznie” uznany za rolnika aktywnego zawodowo.

W uzasadnieniu do projektu czytamy, że mając na uwadze wcześniejsze doświadczenia z praktycznego stosowania rozwiązań prawnych dotyczących rolnika aktywnego zawodowo, zaproponowano doprecyzowanie rodzajów działalności negatywnej wykluczających z płatności bezpośrednich.

Pojawiają się również dodatkowe regulacje, z uwagi na unijny wymóg badania, czy rolnik ubiegający się o płatności bezpośrednie jest powiązany z innymi podmiotami oraz czy jeden z tych podmiotów (w tym sam rolnik) prowadzi działalność wykluczającą.

Zgodnie z interpretacją Komisji Europejskiej przy ustalaniu, czy rolnik ubiegający się o płatności bezpośrednie prowadzi działalność wykluczającą, państwo członkowskie powinno również ocenić, czy nie jest on powiązany z innymi podmiotami oraz czy jeden z tych podmiotów nie prowadzi działalności z listy negatywnej.

Trwa głosowanie...

Czego spodziewasz się w naborze o dopłaty bezpośrednie 2023?

Jeżeli tak, należy domniemywać, że wnioskodawca jest „rolnikiem nieaktywnym zawodowo” i w celu otrzymania płatności musi wykazać, że jego działalność rolnicza nie ma charakteru marginalnego.

W rozporządzeniu określono katalog dowodów oraz listę rejestrów urzędowych potwierdzających uznanie rolnika za aktywnego zawodowo w przypadku ubiegania się o płatności bezpośrednie.

Konieczność wskazania takich dowodów wynika z art. 24 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą pomocy nie przyznaje się rolnikowi, który zarządza portami lotniczymi, administruje wodociągami lub stałymi terenami sportowymi lub rekreacyjnymi lub świadczy usługi przewozu kolejowego lub usługi w zakresie obrotu nieruchomościami, chyba że udokumentuje on, że:

  • przychód tego rolnika z działalności rolniczej stanowi co najmniej 1/3 całego przychodu lub
  • kwota płatności bezpośrednich przysługujących temu rolnikowi za dany rok wynosi co najmniej 5% całości przychodów z działalności pozarolniczej.

Z płatności bezpośrednich wykluczone są „automatycznie” podmioty::

  • administrujące portami lotniczymi
  • administrujące wodociągami
  • administrujące trwałymi terenami sportowymi i rekreacyjnymi
  • świadczące usługi przewozu kolejowego
  • świadczące usługi w zakresie obrotu nieruchomościami

których wysokość płatności bezpośrednich przekracza równowartość w złotych kwoty 5 000 euro.

W Polskiej Klasyfikacji Działalności są to kody: 68.10.Z, 68.31.Z, 49.10.Z, 49.20.Z, 49.31.Z, 68.32.Z, 93.11.Z, 93.2, 52.23.Z, 36.00.Z.

Zgodnie z art. 24 pkt 1 ustawy rolnika z tzw. listy negatywnej, który jednocześnie otrzymał płatności bezpośrednie wyższe niż równowartość w złotych kwoty 5 000 euro, uważa się za aktywnego zawodowo, jeżeli działalność rolnicza jest jego działalnością przeważającą, co wynika z danych zawartych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym lub dokumentów z REGON.

ARiMR będzie weryfikować czy przychód z działalności rolniczej jest wystarczający

Dalej w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia jego autorzy wyjaśniają, że do weryfikacji czy przychód rolnika z działalności rolniczej stanowi co najmniej 1/3 całego przychodu lub czy roczna kwota płatności bezpośrednich stanowi co najmniej 5% całości przychodów uzyskanych przez rolnika z działalności pozarolniczej, niezbędne jest posiadanie przez ARiMR informacji o wysokości wszystkich przychodów uzyskanych przez rolnika, z uwzględnieniem również przychodów z działalności pozarolniczej.

Zaproponowana lista dowodów została opracowana w taki sposób, aby zapewnić uzyskanie wszystkich informacji niezbędnych do ustalenia, czy rolnik jest aktywny zawodowo, czyli na podstawie danych z zaświadczenia właściwego organu podatkowego o przychodach z działalności pozarolniczej, faktur lub innych równoważnych dowodów potwierdzających sprzedaż produktów rolnych oraz informacji posiadanych przez Agencję w zakresie wysokości uzyskanego wsparcia w ramach środków wspólnej polityki rolnej będzie możliwe obliczenie wszystkich wielkości, które są potrzebne do weryfikacji warunków, o których mowa w art. 24 pkt 2 ustawy.

Szczegółowe aktualne wytyczne publikuje ARiMR: Rolnik aktywny zawodowo

Źrodło: RCL

od 12 lat
Wideo

Dobre i złe sąsiedztwo grochu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera