reklama

Drobiarstwo to już nasza narodowa specjalność

RedakcjaZaktualizowano 
Z wyliczeń Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2015 r. średnie ceny sprzedaży mięsa kurcząt w Unii Europejskiej o 59 proc. przewyższały polskie ceny wyrażone w euro
Z wyliczeń Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2015 r. średnie ceny sprzedaży mięsa kurcząt w Unii Europejskiej o 59 proc. przewyższały polskie ceny wyrażone w euro Polska Press
Polska jest europejskim liderem w produkcji mięsa drobiowego – w minionym roku ukształtowała się na poziomie około 2,15 mln ton. Była większa niż w 2014 r. o około 10 proc. Okazuje się, że nikt w Europie nie produkuje tak tanio drobiu jak polscy rolnicy. W Polsce średnia cena drobiu wynosiła w minionym roku 109 euro (za 100 kg), podczas gdy w Unii Europejskiej 176 euro.

– Na rynku unijnym jesteśmy konkurencyjni cenowo przede wszystkim ze względu na niskie koszty pracy  – zauważa Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych Banku BGŻ BNP Paribas.

 

Pozwala to na obniżenie kosztów na etapie produkcji, uboju i przetwórstwa.

Z wyliczeń Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2015 r. średnie ceny sprzedaży mięsa kurcząt w Unii Europejskiej o 59 proc. przewyższały polskie ceny wyrażone w euro. Polska należy do najtańszych dostawców mięsa drobiowego na jednolity rynek europejski. 

Systematycznie zwiększa się  zarówno eksport drobiu, jak i produkcja na rynek krajowy. Konsumpcja mięsa drobiowego rośnie dynamicznie. Od 2013 roku odnotowaliśmy wzrost spożycia o 3 kg na osobę.

– Statystyczny Polak zjada w ciągu roku 30,1 kg drobiu, podczas gdy w Unii Europejskiej jego spożycie kształtuje się na poziomie 22,7 kg na osobę – podkreśla Dariusz Winek. – Prognozy zakładają, że konsumpcja drobiu, a zatem i jego produkcja, będzie rosła zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej.

 

Dodaje, że ponad 14 proc. unijnej produkcji drobiu pochodzi z Polski.

Najwięcej mięsa drobiowego wyprodukowanego w Polsce  trafia na rynek krajowy. 30 proc. naszego drobiu kupują państwa unijne, natomiast 6 proc. jest eksportowane poza granice UE.

Producenci drobiu dotkliwie odczuli skutki rosyjskiego embarga, ale – jak zauważa ekonomista BGŻ – dzięki temu łatwiej było polskim podmiotom wejść na inne rynki zagraniczne. Było to możliwe dzięki temu, że Brazylia (główny dostawca drobiu na rynki unijne) zwiększyła sprzedaż na rynek rosyjski. W minionym roku polski drób lokowany był też na rynkach azjatyckich i afrykańskich.

Analityk BGŻ BNP Paribas zwraca uwagę na zagrożenia, które mogą negatywnie wpłynąć na konkurencyjność polskiego drobiarstwa. Nie wiadomo bowiem, czy nadal będzie można kupować dodatki paszowe, zwłaszcza śrutę sojową, zawierającą GMO.

Wraz z początkiem przyszłego roku ma wejść w życie przepis o zakazie wytwarzania, wprowadzania do  obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz GMO (termin był już dwukrotnie przesuwany).

 

Organizacje drobiarskie wspólnie wystąpiły do ministra rolnictwa o kolejne przesunięcie terminu. Zwracają uwagę, że w całej Unii Europejskiej występuje niedobór białka paszowego. Zakaz stosowania śruty sojowej pogrążyłby cały sektor produkcji zwierzęcej, zwłaszcza drobiarskiej. Wymusiłby olbrzymi import mięsa drobiowego. Dodatni bilans w obrocie produktami zwierzęcymi zostałby odwrócony, a Polska z eksportera stałaby się importerem.

Barbara Kociakowska

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Drobiarstwo to już nasza narodowa specjalność - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3