Eksport produktów mleczarskich - to był rekordowy rok. Co eksportowaliśmy i w jakich kierunkach

opr. (koci)
Saldo w handlu artykułami mleczarskimi wynosiło 1,19 mld euro
Saldo w handlu artykułami mleczarskimi wynosiło 1,19 mld euro P. Sawczuk
Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w 2018 r. łączna wartość wyeksportowanych z Polski produktów mleczarskich ponownie przekroczyła 2 mld euro i była o 2 proc, wyższa niż przed rokiem. Natomiast wartość sprowadzonych do Polski produktów mleczarskich była o 1,4 proc. niższa, wniosła 0,89 mld euro. W konsekwencji dodatnie saldo w handlu tymi produktami poprawiło się o 4,8 proc. do 1,19 mld euro.

Należy zauważyć, że wzrost wartości eksportu wynikał przede wszystkim z większego niż przed rokiem wolumenu sprzedaży poszczególnych kategorii, w szczególności mleka w proszku, którego sprzedano o 31 proc. więcej - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas. - Średnie ceny były natomiast podobne (masło, jogurty) lub niższe, od notowanych w 2017 r.

Największą dynamiką wzrostu wartości wykazało się masło - o 10,5 proc., podczas gdy najgłębszy spadek odnotowano w przypadku serwatki – o 16,7 proc. - mimo, że wolumen eksportu był o zaledwie 0,2 proc. mniejszy niż w 2017 r.

Czytaj też: Rolnicy z gminy Jaświły najlepsi w kraju

W 2018 r. wolumen eksportu proszków mlecznych wyniósł 164 tys. t i był o 39 tys. t większy niż przed rokiem. Ponad połowa tego przyrostu (20 tys. t) to efekt zwiększonych dostaw do Algierii.

- Warto zauważyć, że w przypadku odtłuszczonego mleka w proszku, Polska była największym unijnym dostawcą tego produktu do Algierii (38 proc. eksportu z UE) - zauważa Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Pariba. - Podobna sytuacja miała miejsce również w przypadku Wietnamu (22 proc.), Kolumbii (28 proc.) i Meksyku (44 proc.).

W przypadku serów i twarogów, które stanowią największą, pod względem wartości (38 proc.) pozycję w eksporcie, wolumen sprzedaży zagranicznej z Polski zwiększył się o 5,6 proc. do 260 tys. t co stanowiło ok. 30 proc. wielkości produkcji tych wyrobów w dużych zakładach w 2018 r.

Tradycyjnie największym, pod względem wartości, odbiorcą produktów mleczarskich z Polski były Niemcy, gdzie sprzedano produkty za 449 mln euro (22 proc. całkowitej wartości eksportu z Polski), o 1,3 proc. mniej niż w 2017 r. Na uwagę zwraca też ponad 20-proc. wzrost do Czech. Łączna wartość eksportu do krajów unijnych stanowiła 77 proc. całkowitej wartości eksportu.

Czytaj też: To był trudny rok dla rolników. Tylko nielicznym udało się zarobić

Wśród krajów pozaunijnych największy wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku Algierii (o 26,1 mln euro). Ze względu na zwiększoną sprzedaż mleka płynnego oraz serów i twarogów, wartość eksportu do Libanu wzrosła o 9,2 mln euro. Sery i twarogi były też główną kategorią, napędzającą eksport na Ukrainę, który wzrósł o 7 mln euro. Należy zauważyć, że pod względem wolumenu, Polska odpowiadała za 40 proc. całkowitego eksportu serów i twarogów z Unii Europejskiej na Ukrainę. Wartość eksportu z Polski do Iraku była o 5,5 mln euro wyższa, również z uwagi na większy eksport serów i twarogów. Wśród krajów pozaunijnych, warto też zwrócić uwagę na wzrost wartości eksportu - wynikający ze zwiększonej sprzedaży proszków mlecznych - do Senegalu, Kolumbii i Kambodży (po ok. 3 mln euro) czyli krajów, do których w poprzednich latach sprzedaż była minimalna.

„Innowacyjność i efektywność to nie hasło, to rzeczywistość” Mlekovita świętuje 90. urodziny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Eksport produktów mleczarskich - to był rekordowy rok. Co eksportowaliśmy i w jakich kierunkach - Gazeta Współczesna