Henryk Kowalczyk podsumowuje swoje 100 dni w roli ministra rolnictwa: Słucham wskazówek

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Kadr z transmisji MRiRW
Podsumowanie pierwszych 100 dni pełnienia funkcji ministra rolnictwa i rozwoju wsi przez wicepremiera Henryka Kowalczyka odbyło się w dniu protestów rolniczych rozsianych po Polsce. Wicepremier mówił o tym, że spotyka się z rolnikami, słucha ich podpowiedzi. Wymieniając osiągnięcia, wskazywał na podniesienie dopłat, wsparcie rolników wobec ASF czy ubezpieczenia rolnicze.

- Dokładnie 6 lutego w niedzielę minęło 100 dni, kiedy otrzymałem nominację ministra rolnictwa i rozwoju wsi - przypomniał Henryk Kowalczyk 9 lutego. - Zdaję sobie sprawę z tego, że przed ministrem rolnictwa stoi bardzo wiele wyzwań, ale dla mnie najistotniejszym jest nawiązanie kontaktu z rolnikami, słuchanie rolników. Odbyłem wiele spotkań, przede wszystkim spotkań z rolnikami.

Henryk Kowalczyk deklaruje, że chce spotykać się z rolnikami

Kowalczyk wskazał, że to ze spotkań z rolnikami czerpie wiedzę o problemach tej grupy zawodowej. - Daje mi to też informacje o tym, w jakich kierunkach powinny pójść rozwiązania.

Mówił o tym, że takich spotkań było dużo, planował znacznie więcej, niestety plany pokrzyżowała pandemia. - Nadal mam zamiar objeżdżać wszystkie województwa, gdy sytuacjach covidowa na to pozwoli. Za to przez ten okres było dużo spotkań ze związkami, organizacjami rolniczymi - wspomina i wylicza, że uczestniczył w takich 14, 15 miał z szefami związków, organizacji rolniczych.

Przypomniał, że w ministerstwie funkcjonuje porozumienie rolnicze - To porozumienie jest takim najlepszym miejscem do dialogu, stąd też wszystkich zapraszam do tego porozumienia rolniczego. - Z przedstawicielami porozumienia spotykam się bardzo często, bardzo często zasięgiem ich opinii, również słucham i wskazówek.

Płatności bezpośrednie będą wyższe - 102 proc. średniej europejskiej

- Wdrożyliśmy deklarację, która mówiła o płatnościach na poziomie średniej europejskiej, więc osiągamy 102% średniej Europejskiej jeśli o płatności bezpośrednie dla gospodarstw do 50 hektarów od przyszłego roku, a już w tym roku na gospodarstwo 30 hektarów. Te płatności składają się z kilku elementów - zaznaczał Henryk Kowalczyk.

Ubezpieczenia rolnicze

Szef resortu rolnictwa podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na nowe rozwiązania dotyczące ubezpieczeń upraw i zwierząt gospodarskich. - Zależy nam na kompleksowym systemie ubezpieczeń, które będą obejmowały także suszę – powiedział wicepremier Henryk Kowalczyk.

Na dopłaty do ubezpieczeń w 2022 roku zabezpieczona została kwota 1,5 mld złotych oraz w rezerwie około 3 mld złotych. - System opierać się będzie na zasadach towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych z 65% dopłatą do składki z budżetu państwa - podkreślił wicepremier.

Henryk Kowalczyk mówił również o bardzo wysokich cenach nawozów i energii. Polska oczekuje na zgodę Komisji Europejskiej na uruchomienie dopłat do nawozów.

W prezentacji działań pierwszych 100 dni w roli ministra rolnictwa znalazło się również:

  • przedłużenie realizacji PROW 2014-2020
  • Plan Strategiczny dla WPR na lata 2023-2027
  • wsparcie producentów świń i walka z ASF (m.in. dopłaty do loch)
  • ułatwienie w rolniczym handlu detalicznym
  • rozwijanie e-usług Okienko dla rolnika
  • przyspieszenie prac nad budową Narodowego Holdingu Spożywczego
  • zamiany w świadczeniach emerytalnych
  • wyższe odszkodowanie i zasiłek chorobowy
  • wyższe dopłaty do paliwa rolniczego
  • czasowe obniżki VAT w rolnictwie
  • nowelizacja rozporządzenia ws. utrzymywania zwierząt w schroniskach
  • poprawa wynagrodzeń pracowników instytucji obsługujących rolnictwo.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera