Ile alkoholu jest w piwie, ile soku… w nektarze. Co tak naprawdę pijemy? IJHARS sprawdziła jakość handlową napojów

OPRAC.:
Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Partie soków, nektarów, napojów bezalkoholowych oraz piwa zostały przebadane pod kątem cech organoleptycznych, oznakowania oraz wyników laboratoryjnych.
Partie soków, nektarów, napojów bezalkoholowych oraz piwa zostały przebadane pod kątem cech organoleptycznych, oznakowania oraz wyników laboratoryjnych. pixabay.com/StockSnap/zdjęcie ilustracyjne
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową soków i nektarów, napojów bezalkoholowych oraz piwa. Kontroli poddano łącznie 408 podmiotów, w tym lokale gastronomiczne, sklepy i punkty producentów.

Nieprawidłowa klarowność płynu

Pod kątem oceny organoleptycznej zbadano 111 partii soków i nektarów, 119 partii napojów bezalkoholowych i 65 partii piwa. Jedna partia napoju bezalkoholowego została zakwestionowana ze względu na nieprawidłową klarowność.

Badania laboratoryjne spożywanych napojów

Do badań laboratoryjnych trafiło z kolei 151 partii soków i nektarów, 180 partii napojów bezalkoholowych i 160 partii piwa. Nieprawidłowości wykryto w 29 partiach. Najwięcej zastrzeżeń budziło piwo.

To też może Cię zainteresować

Nieprawidłowości w partiach napojów dotyczyły m.in.:

  • zawyżonej zawartości glukozy, zaniżonej zawartości cukru w odniesieniu do deklaracji zawartej w wartości odżywczej – w przypadku soków,
  • obecności niedeklarowanych dodatków (substancji słodzącej, substancji konserwującej) – w przypadku napojów bezalkoholowych,
  • niezgodnej z deklaracją zawartości ekstraktu brzeczki podstawowej i alkoholu – w przypadku piwa.

Jak oznaczone są napoje?

IJHARS skontrolowała oznakowanie w 1002 partiach – 362 partiach soków i nektarów, 335 partiach napojów bezalkoholowych, 305 partiach piwa. 229 partii budziło wątpliwości, najwięcej znów piwo.

W wykazie wątpliwości, wskazanych przez Inspekcję, są m.in.:

  • stosowanie nieprawidłowych nazw (np. „sok” zamiast „nektar” lub „cydr” dla napoju bezalkoholowego),
  • brak lub podanie w innym miejscu niż przy nazwie informacji szczegółowych dotyczących szczególnego przetwarzania jakiemu został poddany produkt (np. „tłoczony na zimno”, „pasteryzowany”),
  • stosowanie określeń „świeże” lub „niefiltrowane” dla piwa poddanego pasteryzacji oraz określeń typu „naturalny” lub „domowa” dla produktów zawierających dodatki,
  • podawanie informacji sugerujących szczególne właściwości danego produktu, podczas gdy inne podobne wyroby posiadają takie same cechy (np. „bez dodatku cukru” czy „produkt nie zawiera sztucznych barwników i konserwantów” w przypadku soków),
  • brak wyszczególnienia w wykazie składników wszystkich składników zastosowanych do produkcji (np. słodu pszenicznego, laktozy, płatków owsianych),
  • stosowanie niewłaściwych nazw składników wykorzystanych do produkcji (np. „kukurydza” zamiast „grys kukurydziany”),
  • brak wskazania w lokalach gastronomicznych (w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu) wykazu składników,
  • bezpodstawne użycie terminu „ekologiczny”,
  • brak procentowej zawartości soku gruszkowego występującego w nazwie środka spożywczego lub podanie procentowej zawartości soku z jabłek przy pomocy sformułowania „minimum 30 proc.” zamiast konkretnej zawartości tego składnika,
  • stosowanie szaty graficznej, nazwy handlowej lub dodatkowych określeń sugerujących, że produkt został wytworzony w określonym mieście lub regionie, podczas gdy faktycznie został wyprodukowany w zupełnie innym miejscu (np. podanie w nazwie określenia „łódzkie” dla piwa wyprodukowanego w Raciborzu),
  • brak oznakowania w języku polskim,
  • podawanie informacji m.in. o wartości odżywczej, dacie minimalnej trwałości i zawartości netto niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

Źródło: IJHARS

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera