"Przed sezonem trzeba dokładnie przejrzeć podzespoły, wymienić zużyte i uszkodzone części lub zespoły oraz nasmarować podstawowe punkty maszyny", przypomina w poradniku na swojej stronie Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
Poza uniwersalnymi zaleceniami trzeba pamiętać o specyfice budowy w przypadku poszczególnych marek i modeli. Dlatego warto zapoznać się z zasadami obsługi i konserwacji danego typu kombajnu lub prasy zawartymi w instrukcji obsługi.
Praca i konserwacja maszyny ma być bezpieczna
Według zaleceń m.in. ośrodka doradztwa rolniczego wszelkie czynności naprawcze powinno się wykonywać po wyłączeniu napędu zespołów i silnika oraz zabezpieczeniu kluczyka. Specjaliści radzą, by heder i nagarniacz zabezpieczyć przed samoczynnym opadaniem poprzez stosowanie podpór na siłownikach. Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego podpowiada: "możemy zastosować np. grube klocki drewna pośrodku zespołu żniwnego". Co jeszcze trzeba zrobić, by zadbać o bezpieczeństwo?
- Bezwzględnie zamontować wymagane osłony mechanizmów napędowych.
- Kombajn wyposażyć w 2 gaśnice przeciwpożarowe – proszkową do gaszenia silnika i instalacji elektrycznej oraz pianową do reszty podzespołów.
- Gaśnice powinny mieć aktualne badania, zaznacza KPODR.
Resztki pożniwne powinny być usunięte zaraz po zbiorach
Pozostałości ziarna i słomy (szeroko rozumianych resztek pożniwnych) powinniśmy usunąć zaraz po zakończeniu żniw i przed odstawieniem kombajnu. - Jest to bardzo ważne zwłaszcza jeżeli parkujemy nasz kombajn na zewnątrz - pokreśla Marcin Kaczorek, Inspektor Serwisowy CLAAS.
- Powierzchnie lakierowane i galwanizowane mogą ulec nieodwracalnej degradacji przez pozostawione kiełkujące i wilgotne resztki ziarna - wyjaśnia. Pozostawione resztki mogą przynieść też inne szkody - skażenie ziarna poprzez różnego rodzaju grzyby, dla których biopozostałości stanowią świetną pożywkę. Pozostałości po zbiorach są także naturalnym siedliskiem dla gryzoni, a to może się przełożyć na uszkodzenia w elektryce i elektronice maszyn, szczególnie w nowoczesnych pojazdach.
Przygotowanie kombajnu do żniw - podłączenie headeru
Marka produkująca popularne na polskich polach kombajny radzi, by zanim zdecydujemy się na połączenie zespołu żniwnego z kombajnem, zwrócić uwagę na to, aby header był prawidłowo podłączony do naszego kombajnu i aby pracował pod odpowiednim kątem w stosunku do podłoża.
To też może Cię zainteresować
- Jeżeli tę czynność pominiemy, wydajność maszyny i praca kombajnu, może przysporzyć wiele problemów (gromadzenie się ziemi pod zespołem żniwnym, chwytanie kamieni). Dlatego ważnym jest, aby w pierwszej kolejności dokręcić koła kombajnu z zalecanym momentem oraz ustawić w nich prawidłowe ciśnienie w oponach do pracy na polu. Po wykonaniu tych podstawowych czynności możemy przystąpić do regulacji kąta natarcia zespołu żniwnego. Regulacji dokonuje się na przenośniku ukośnym po obu stronach – wyjaśnia Mariusz Pastuszka z John Deere Polska w jednym z poradników marki.
Co wymienić w kombajnie przed żniwami?
Sprawdzenie poziomu oleju, filtrów powietrza, chłodnic, napinaczy czy podajnika pochyłego – to tylko kilka procedur, które warto wykonać zarówno przed wyruszeniem na żniwa jak i zaraz po sezonie żniwnym. Warto także sprawdzić przebieg, jaki wykonaliśmy na oleju silnikowym i hydraulicznym, a także na innych podzespołach wymagających regularnej konserwacji związanej z wymianą oleju.
- Dobrze dobrany i utrzymany w odpowiedniej ilości i kondycji olej zapewnia bezpieczną eksploatację maszyny - komentuje Marcin Kaczorek z CLAAS.
Ocena stanu technicznego maszyny powinna więc rozpocząć się od:
- sprawdzenia poziomów płynów eksploatacyjnych i kondycji filtrów,
- stanu akumulatora oraz przewodów instalacji elektrycznej;
- zużycia pasków napędowych, czy elementów takich jak belka tnąca kosy, przenośnik pochyły, młocarnia, układ separacji i czyszczenia, rozdrabniacz słomy;
- oceny stanu podbieracza łany w hederze, noży tnących, bagnetów oraz cepów bębna młócącego, klepiska.
Mazowiecki ODR: Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na układy: paliwowy, smarowania i chłodzenia. Ten ostatni w starszych kombajnach jest mało wydajny i niewielkie zabrudzenie chłodnicy skutkuje podwyższoną temperaturą pracy silnika w trakcie żniw. W układzie paliwowym należy wymienić filtry paliwowe i opróżnić odstojnik wody, zaś w układzie smarowania wymieniamy olej (zgodny z normą dla danego silnika przewidzianą przez producenta) oraz filtr olejowy.
To też może Cię zainteresować
Zespół żniwny to bardzo istotny element maszyny, który często jest niedoceniany przez rolników, a tymczasem jego odpowiednie ustawienie, ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób materiał jest przygotowywany do koszenia, a następnie koszony, transportowany i przekazywany dalej do przenośnika ukośnego. Na jakie aspekty zwrócić uwagę, jeśli chodzi o rodzaj jego regulacji? Wymienia je John Deere:
- Stan nożyków tnących oraz stan krawędzi przeciw tnących,
- Regulację przenośnika ślimakowo-palcowego,
- Regulacja kąta pracy palców przenośnika ślimakowo-palcowego,
- Równomierne przekazywanie materiału z zespołu żniwnego do przenośnika ukośnego.
Nie wszystko przy kombajnie można i należy robić samodzielnie
Po uruchomieniu kombajnu sprawdzamy działanie poszczególnych układów, możliwość wprowadzenia żądanych regulacji (np. regulujemy prędkość bębna młócącego, sprawdzając dostępny zakres obrotów, podobnie postępujemy z innymi układami maszyny). Zwracamy uwagę na odgłosy, jakie wydaje maszyna, będąc czujnym na nietypowe dźwięki. W nowoczesnych kombajnach sporo jest elektroniki, a tu użytkownik ma ograniczoną możliwość kontroli. Pomocą służą autoryzowane serwisy marek.
Ile kosztuje mleko prosto od krowy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?