Jak zwiększyć spożycie polskiego pieczywa? Trzeba postawić na jakość

Redakcja
Podczas konferencji Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych zapowiedziana została trzyletnia kampania  pt. "Makarony Europy", która realizowana będzie na terenie Ukrainy i Chin
Podczas konferencji Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych zapowiedziana została trzyletnia kampania pt. "Makarony Europy", która realizowana będzie na terenie Ukrainy i Chin Agencja Group Media
Jednym z naszych priorytetowych działań jest, i pozostanie, promocja polskiego chleba wypiekanego z pełnego ziarna zbóż - mówił Stanisław Kacperczyk, prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych podczas corocznej konferencji prasowej Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych. - Zmieniające się trendy żywieniowe powodują, że chleb ten traci należne sobie miejsce w codziennej diecie Polaków.

Według GUS w 1981 roku statystyczny Polak spożył 101 kg pieczywa, natomiast w 2008 roku już tylko 61 kg/osobę. Jak prognozuje Instytut Polskie Pieczywo spożycie pieczywa w gospodarstwach domowych w Polsce w 2015 roku wyniesie zaledwie 45,3 kg na osobę - to o 2,5 kg na osobę mniej niż wynika z szacunkowych danych z 2014 r. i aż o 25,5 kg na osobę mniej niż dekadę temu” – poinformował  k.

 

Kacperczyk dodał, że związek jest przeciwny stosowaniu chemicznych dodatków, wypełniaczy i barwników, które psują dobrą markę polskiego chleba i mogą mieć wpływ na jego spożycie. Organizacja jest także przeciwko importowi głęboko mrożonego ciasta do wypiekania pieczywa.

- Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci coraz częściej szukają dobrego chleba, z pełnych ziaren. Brakuje jednak rzetelnych informacji na etykietach pieczywa, które precyzyjne pokazywałyby składniki, z których zostało ono zrobione  – dodał prezes Kacperczyk.

 

 W konsekwencji, świadomi konsumenci coraz częściej próbują wypiekać chleb samodzielnie, tak aby zachować pełną kontrolę nad jego składem. Coraz więcej piekarni ma w swojej ofercie pieczywo z całego ziarna. Ten pozytywny trend pozwala nam wierzyć, że w kolejnych latach konsumpcja chleba z pełnego ziarna będzie rosła.

Prezes związku zbożowego ocenił również trudną sytuację rynkową w mijającym roku oraz przedstawił priorytetowe działania, jakie powinny być przeprowadzone w najbliższych latach dla poprawy sytuacji producentów zbóż. Przede wszystkim w najbliższych latach powinna powstać strategia przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie uławiająca dostępność ubezpieczeń płodów rolnych, promująca rozsądną meliorację pól, budowę zbiorników retencyjnych. Bez tego typu działań producenci będą skazani na walkę z konsekwencjami zmian klimatycznych, tj. susza, gradobicia czy ulewne deszcze. Stanisław Kacperczyk zaznaczył również, że w Polsce wciąż brakuje infrastruktury usprawniającej wymianę handlową z innymi krajami – w szczególności portów umożliwiających szybki przeładunek zboża.

 

Dyrektor Biura Analiz i Programowania ARR Marzena Trajer przedstawiła najważniejsze dane związane z sytuacją na unijnym i krajowym rynku zbóż. „W 2015 r. zbiory zbóż w UE wyniosły blisko 308 mln ton i były o 6% mniejsze niż w rekordowym 2014 r. W Polsce z uwagi na panującą suszę, zbiory zbóż, według wstępnej oceny GUS, uległy zmniejszeniu do 27,8 mln ton, tj. o 13% w stosunku do zbiorów w 2014 r. Szczególnie spadły zbiory kukurydzy (o 29%). Spadek plonów zbóż ogółem szacowany jest na 12%. Ceny zbóż podstawowych są nieco wyższe niż przed rokiem, a cena kukurydzy wzrosła 18%. W obrotach handlu zagranicznego w okresie lipiec - wrzesień br. odnotowano 12% spadek eksportu ziarna zbóż w stosunku do takiego samego okresu roku poprzedniego i zmniejszenie wolumenu salda obrotów tym asortymentem o 6%. W tym samym okresie pogorszyło się także dodatnie saldo handlu zagranicznego produktami przetwórstwa zbożowego i wyniosło 54 tys. ton wobec 64 tys. ton w tym samym okresie roku poprzedniego.”

 

Witold Wierzbiński, dyrektor Biura Promocji Żywności ARR, poinformował, iż „w 2015 roku w ramach Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych organizacje branżowe zrealizowały 21 kampanii o łącznej wartości 3,54 miliona złotych, a Fundusz wydał już ponad 20 milionów złotych na działania promujące branżę. Wszystkie Fundusze, których obsługę zapewnia ARR od ich powstania w 2009 roku wydatkowały łącznie ponad 256 milionów złotych.

Dzięki środkom Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych od przyszłego roku będzie realizowana w ramach mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” trzyletnia kampania pt. „Makarony Europy”, której to budżet wynosi 3,1 miliona euro, a promocją objęte będą makarony na terenie Ukrainy oraz Chin.

 

Produkty zbożowe z pełnego ziarna powinny na stałe zagościć w naszej diecie – zachęcał prof. Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Konsumpcja tych wyrobów przynosi wiele korzyści – m.in. chroni przed schorzeniami układu krążenia, cukrzycą. Produkty zbożowe z całego ziarna są bogate w błonnik poprawiający trawienie i zapewniający długotrwałe uczucie sytości, skrobię, która dostarcza wiele energii oraz bardzo pożyteczne składniki mineralne, witaminy z grupy B i tłuszcze.

 

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych od 2010 roku prowadzi liczne działania promujące spożycie produktów z pełnego ziarna zbóż oraz edukujące konsumentów, również tych najmłodszych. Powstały liczne wydawnictwa, które w kolorowy i zabawny sposób promują wiedzę na temat zbóż, film promocyjny, a w prasie cyklicznie ukazują się merytoryczne artykuły. Ponadto Związek uczestniczy w licznych spotkaniach z konsumentami – na targach czy dożynkach, na których organizuje degustacje i pogadanki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jak zwiększyć spożycie polskiego pieczywa? Trzeba postawić na jakość - Gazeta Współczesna