- Takie rozwiązanie podzieliło wieś na dwie części – mówi pan Andrzej, jeden z mieszkańców Czarlina. - To duże utrudnienie dla tych, którzy mieszkają po drugiej stronie – dodaje.
Zamknięcie przejścia w tym miejscu utrudniło życie szczególnie starszym mieszkańcom oraz matkom z małymi dziećmi. Jeżeli nie mają samochodu, muszą pokonywać 2 450 metrów w jedną stronę, aby dostać się do przejścia dla pieszych.
- Mamy ograniczony również swobodny dostęp do komunikacji PKP, a wiele osób właśnie pociągiem podróżuje do pracy – mówi Krystyna Nalik, sołtys Czarlina.
Według mieszkańców jednak największym problemem jest to, że nie mogą bez problemu udać się na zakupy.
- Łatwiej pojechać samochodem niż iść pieszo, ale nie wszyscy ten samochód mają – mówi pani Eugenia. - Dla mnie to duży problem chodzić tyle kilometrów po zakupy, a jeszcze trzeba z nimi wrócić do domu – dodaje.
Czarlin podzielony przez dk 91. Mieszkańcy proszą o kładkę
Mieszkańcy Czarlina rozwiązanie swojego problemu znaleźli w Gniewie.
- Wszędzie, gdzie zamykane są takie przejścia, robi się kładki – mówi pan Andrzej. - Według nas postawienie takiej kładki było by najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Ona może być w kształcie półksiężyca. Chodzi nam tylko o przejście dla pieszych – dodaje.
- Wszędzie, gdzie zamykane są takie przejścia, robi się kładki – mówi pan Andrzej. - Według nas postawienie takiej kładki było by najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Ona może być w kształcie półksiężyca. Chodzi nam tylko o przejście dla pieszych – dodaje.
W minionym tygodniu odbyło się spotkanie samorządowców z mieszkańcami w sprawie kładki.
- Sprawa trwa już od 2015. Myślę, że to jest do zrobienia, wymagałoby tylko zaangażowania niektórych samorządowców – mówił podczas spotkania wójt gminy Krzysztof Augustyniak. - Miejsce, które mogłoby posłużyć jako podstawa jest już przygotowane. Uważam, że najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców i na tym powinniśmy się skupić.
Zapytaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, czy byłaby szansa na powstanie kładki w Czarlinie. Według Dyrekcji jej budowa mija się z celem, gdyż są już inne plany na zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa.
- W czasie przebudowy drogi krajowej nr 91 nie można było zachować w tym miejscu skrzyżowania, ponieważ zostały wydłużone pasy zjazdowy i włączeniowy na drogę, gdyż poprzednie były zbyt krótkie – wyjaśnia Piotr Michalski z GDDKA. - Niezależnie od tego, przy projektowaniu rozbudowy drogi krajowej nr 22 zostało uwzględniony ciąg pieszo-rowerowy od Czarlina do Knybawy, który umożliwi bezpieczne przejście nad drogą krajową nr 91. Do tego - już w czasie trwającej inwestycji - zostały zaprojektowane zejścia z chodnika bezpośrednio na perony stacji kolejowej. Te inwestycje zapewnią mieszkańcom zachodniej części Czarlina dobre i bezpieczne dojście do stacji – dodał.
Problem w tym, że nie wiadomo - nawet w przybliżeniu - kiedy te plany zostaną zrealizowane.
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?