Na co zwrócić uwagę, wybierając olej do ciągników i maszyn rolniczych?

Materiał promocyjny LOTOS
Udostępnij:
W gospodarstwie rolnym bardzo ważne są sprawnie działające maszyny rolne. Dbanie o ich dobry stan techniczny pozwoli im pracować przez lata bez konieczności wykonywania drogich napraw. Najłatwiej dbać o maszyny rolnicze, inwestując w dobrej jakości smary i oleje. Jednak duży wybór produktów dostępnych na rynku nie ułatwia podjęcia decyzji, jaki olej będzie najlepszy. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, wybierając olej do ciągników i maszyn rolniczych.

Maszyny rolnicze pracują w bardzo trudnych warunkach. Wielogodzinna praca powoduje przeciążenia termiczne i mechaniczne jednostek napędowych. Układy hydrauliczne i napędowe muszą sobie radzić z jazdą w trudnym terenie i koniecznością przenoszenia dużych obciążeń.

Wszelakie awarie sprzętu takiego jak ciągniki powodują przestoje w pracy i są powodem wysokich strat. Jak tego uniknąć? Podstawowa rzecz to dbanie o odpowiednią pracę układu chłodzenia i układu smarowania silnika, ponieważ obydwa mają kluczowy wpływ na stan silnika.

lotos

Jak dbać o silnik w maszynach rolniczych?

Maszyny rolnicze i ciągniki wykorzystują silniki, które działają w taki sam sposób, jak silniki spalinowe w samochodach osobowych, autach dostawczych i samochodach ciężarowych. Różnica polega na tym, że w maszynach rolniczych i ciągnikach stosuje się silniki o większej mocy. Lekkie ciągniki rolnicze napędzane są przez silniki 4-cylindrowe, a przeznaczone do ciężkich prac polowych – przez silniki 6-cylindrowe. W maszynach rolniczych stosuje się silniki wysokoprężne, w głównej mierze ze względu na niskie zużycie paliwa.

Przyczyną większości awarii silników stosowanych w maszynach rolniczych są błędy serwisowe albo zaniedbania ze strony użytkownika. Zbyt niski poziom oleju silnikowego, zły dobór oleju silnikowego do silnika (niewłaściwa specyfikacja, niezgodna z zaleceniami producenta ciągnika albo maszyny rolniczej), przyspieszone zużycie silnika na skutek zaniechania regularnych wymian oleju i filtra oleju, przegrzanie silnika na skutek awarii układu chłodzenia – to najczęstsze problemy.

Jak dbać o silnik w maszynach rolniczych?

  1. Stosować odpowiedni akumulator i dbać o to, aby był naładowany, zwłaszcza w trakcie zimy. W razie potrzeby doładowywać akumulator (należy pamiętać, aby nie robić tego zimą, gdy jest zamarznięty, musi się rozgrzać w domu do temperatury pokojowej) za pomocą ładowarki.
  2. Dbać o układ chłodzenia. Układ musi być szczelny. Musi znajdować się w nim odpowiednia ilość płynu chłodniczego (nie wody, może być to koncentrat płynu chłodniczego, rozmieszany z wodą zdemineralizowaną). Układ chłodzenia ma wpływ na utrzymanie właściwej temperatury roboczej silnika, co bezpośrednio wpływa na zużycie paliwa. Układ chłodzenia chroni olej silnikowy przed osiągnięciem zbyt wysokiej temperatury roboczej. Przegrzanie oleju silnikowego prowadzi do utraty właściwości smarnych i przyspieszonego zużycia, a nawet zatarcia silnika.
  3. Wymieniać świece żarowe w silnikach diesla przy pierwszych objawach ich uszkodzenia. Świece żarowe ułatwiają zapłon oraz zmniejszają zużycie paliwa.
  4. Jak najczęściej wymieniać filtr powietrza i filtr paliwa.
  5. Warto stosować specjalne grzałki elektryczne do płynu chłodniczego, które ułatwiają uruchomienie silnika w trakcie zimy. Eliminacja zimnego startu zdecydowanie uchroni silnik przez przyspieszonym zużyciem.
  6. I najważniejsze – kluczowy wpływ na stan silnika i jego bezawaryjną pracę ma olej silnikowy oraz współpracujący z nim filtr oleju.

Oleje do ciągników i oleje do maszyn rolniczych pełnią szereg ważnych funkcji:

  • smarują pracujące części mechaniczne silnika, pozostawiając na nich film olejowy i chroniąc je przed zatarciem,
  • zbierają zanieczyszczenia z silnika, odprowadzają je do filtra oleju, który je zatrzymuje,
  • zmniejszają opory pracy silnika, co ma kluczowy wpływ na zużycie paliwa.
  • wyciszają silnik w trakcie pracy,
  • chłodzą silnik,
  • chronią silnik przed korozją.

O czym trzeba pamiętać?

  • Należy stosować oleje do ciągników i oleje do maszyn rolniczych wysokiej jakości. Takie oleje zawierają szereg dodatków, które chronią silnik przed korozją, zostawiają trwały film na pracujących częściach i są odporne na zużycie przez dłuższy czas. Olej wysokiej jakości wcale nie musi być drogi, czego dowodem są polskie oleje rolnicze Agrol, produkowane przez polski koncern naftowy LOTOS.
  • Należy koniecznie dbać o utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego w układzie. Poziom oleju obniża się na skutek naturalnych procesów spalania (np. zetknięcia się oleju silnikowego z gorącym denkiem zaworu), może też obniżać się na skutek nieszczelności. Co pewien czas, najlepiej raz w tygodniu, należy kontrolować poziom oleju na zimnym silniku. W razie potrzeby należy go uzupełnić. Duże ubytki mogą świadczyć o nieszczelnościach albo innych problemach z silnikiem.
Olej silnikowy należy wymieniać wraz z filtrem raz na rok. Jest to konieczne, ponieważ każdy olej silnikowy się zużywa. Tak samo jak filtr oleju. Olej silnikowy miesza się z szeregiem substancji i związków chemicznych powstających w procesach spalania paliwa. Jest także rozrzedzany wodą. Filtr oleju zapycha się na skutek zanieczyszczeń z oleju, dlatego trzeba regularnie go wymieniać.

Oleje rolnicze – nazwy, rodzaje, oznaczenia

Klasyfikacja olejów jest bardzo mocno rozbudowana, jednak nie trzeba znać jej całej. Poniżej wymieniamy najważniejsze rzeczy.

Producent maszyny rolniczej i ciągnika określa parametry oleju silnikowego, jaki powinien być stosowany w danym pojeździe. Należy się tego trzymać.

Producent maszyny rolniczej i ciągnika może zalecać stosowanie oleju określonej marki i producenta. Jednak to zalecenie nie jest wiążące, najważniejsze są parametry oleju.

Jakie są rodzaje olejów silnikowych?

  • Oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Różnica polega na tym, w jaki sposób produkowana jest baza olejowa, stanowiąca od 80 do 90% składu oleju. Pozostała część oleju silnikowego to dodatki mające wpływ na jakość oleju.
  • Norma SAE: najważniejszy parametr, np. 15W40. Pierwsze dwie cyfry określają lepkość oleju przy niskich temperaturach, dwie kolejne cyfry (po W) określają lepkość oleju przy wysokich temperaturach.
  • Stosuje się 6 klas lepkości zimowych: 0, 5, 10, 15, 20 i 25 oraz 8 klas letnich: 8,12,16,20, 30,40,50,60.
  • Dodatkowe oznaczenia stosowane tylko przy olejach rolniczych to np.
    THF – olej przekładniowo-hydrauliczny, przeznaczony do skrzyni biegów, sprzęgieł, mokrych hamulców i hydrauliki siłowej.
    UTTO – jak wyżej.
    STOU – olej przekładniowo-hydrauliczny, przeznaczony do skrzyni biegów, sprzęgieł, mokrych hamulców i hydrauliki siłowej, ale może być także stosowany w silnikach.

Najważniejszym parametrem przy wyborze oleju jest norma SAE. Koniecznie należy sprawdzić, jaką specyfikację oleju zaleca stosować producent maszyny rolniczej albo ciągnika. Informacja ta znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu.

Warto pamiętać, że stosowanie niewłaściwego oleju silnikowego może być przyczyną utraty gwarancji w razie awarii pojazdu.

lotos

Ciągnik rolniczy starego typu – jaki olej wybrać?

Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na to, jaka specyfikacja oleju jest zalecana do naszego ciągnika.

Przykład: w ciągnikach Ursus 1002, Ursus 1004, Ursus 1201 i Ursus 1204 zaleca się stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji 10W40. To olej półsyntetyczny.

Warto zastosować dobry, polski olej silnikowy Agrol, produkowany przez koncern LOTOS. Wielosezonowy olej silnikowy, półsyntetyczny Agrol o specyfikacji 10W40 to olej typu STOU. Zapewnia on skuteczne smarowanie pracujących elementów, dobre wyciszenie, ochronę przeciwkorozyjną, zmniejsza opory i skutecznie usuwa zanieczyszczenia. To olej wielosezonowy i wielofunkcyjny, z szeregiem dodatków. Można go stosować w silniku (w silnikach zwykłych i turbodoładowanych), a także w układach przekładniowych i hydraulicznych. Dużym atutem oleju jest także jego atrakcyjna cena, znacznie niższa niż w przypadku podobnych produktów zachodnich.

Olej mineralny – czy to zawsze dobry wybór?

Wielu rolników jest przyzwyczajonych do stosowania w swoich pojazdach olejów mineralnych. Oleje te są po prostu najtańsze. Baza oleju mineralnego produkowana jest w oparciu o destylację ropy naftowej. Olej mineralny jest najmniej trwały i najmniej odporny, dlatego nie jest to dobry wybór.

Olej mineralny stosujemy w ciągniku lub maszynie rolniczej tylko wtedy, gdy zaleca go producent sprzętu.

Przejście z zalecanego przez producenta oleju półsyntetycznego albo syntetycznego na mineralny to błąd, który spowoduje przyspieszone zużycie silnika i może doprowadzić do jego szybkiego zniszczenia.

Funkcjonuje mit, który mówi o tym, że w pojazdach z dużym przebiegiem należy stosować olej mineralny, bo jest "bardziej gęsty" od półsyntetycznego i uszczelni pojawiające się w silniku nieszczelności. Nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością.

Oleje półsyntetyczne zapewniają zdecydowanie lepszą ochronę silnika niż oleje mineralne. Są one bardziej odporne na działanie czynników chemicznych i degradację, a także na wysokie temperatury.

Oleje wysokiej jakości dla maszyn rolniczych

Stosowanie olejów silnikowych, uniwersalnych i przekładniowych wysokiej jakości zawsze się opłaca. Dzięki temu znacząco przedłuża się okres bezawaryjnej eksploatacji sprzętu. Im mniej awarii, tym mniej przestojów i strat. Trzeba też pamiętać o możliwej odsprzedaży ciągnika albo maszyny rolniczej w przyszłości. Odpowiednio serwisowana z pewnością osiągnie dobrą cenę. Dobry olej silnikowy ma kluczowy wpływ na sprawność silnika, a także osprzętu (np. turbosprężarki, jeśli występuje).

LOTOS dla rolnictwa

Polski koncern naftowy LOTOS ma w swojej ofercie oleje silnikowe wysokiej jakości, przeznaczone do stosowania w ciągnikach i maszynach rolniczych. Spełniają one najwyższe normy jakości. Są produkowane w oparciu o najnowsze technologie. Mają atrakcyjne ceny i co ważne, są produkowane w Polsce. Duża ilość dodatków stosowanych do produkcji olejów sprawia, że świetnie chronią one silnik i są odporne na działanie niekorzystnych czynników.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą olejów silnikowych LOTOS, przeznaczonych dla rolnictwa:

  • Agrol MotoPlus 15W40 - wysokiej klasy olej mineralny, przeznaczony do stosowania w silnikach ciągników.
  • Agrol STOU Plus 10W30 - wysokiej jakości półsyntetyczny olej silnikowy, przeznaczony do silników diesla, napędów hydraulicznych i przekładni.
  • Agrol STOU Plus 10W40 - wysokiej jakości półsyntetyczny olej silnikowy, przeznaczony do silników diesla, napędów hydraulicznych i przekładni.

Polskie oleje Agrol zapewniają wysoki poziom ochrony silników stosowanych w ciągnikach i maszynach rolniczych. To produkty wysokiej jakości, spełniające światowe normy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Przejdź na stronę główną Strefa Agro