Najwyższe plony buraków w rejonie Cukrowni Malbork. Krajowa Grupa Spożywcza podsumowuje kampanię w swoich siedmiu zakładach

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Krajowa Grupa Spożywcza S.A. podsumowała kampanię cukrowniczą 2022/2023 dla całej spółki. Najwyższe plony buraków osiągnęli rolnicy w rejonie kontraktacyjnym Cukrowni Malbork, która jest jedyną fabryką produkującą słodki wyrób w województwie pomorskim.

7 fabryk KGS S.A., w tym jedna na Pomorzu

Krajowa Grupa Spożywcza S.A. w zakończonej kampanii do swoich siedmiu fabryk zakontraktowała ponad 6,4 mln ton buraków cukrowych na areale o powierzchni 104 tys. ha. Surowiec do produkcji cukru dostarczyło 12,5 tys. plantatorów.
Skup surowca rozpoczął się już 6 września 2022 r. w Dobrzelinie, następnie w Kruszwicy (7 września), Malborku (10 września), Nakle (19 września), Kluczewie (20 września), Krasnystawie (4 października) i Werbkowicach (7 października).

- Średni plon dla Spółki wyniósł blisko 63 ton z hektara i był to wynik lepszy niż w poprzedniej kampanii. Z uwagi na warunki atmosferyczne plon był zróżnicowany regionalnie: od 58 ton z hektara w rejonie Cukrowni Nakło do blisko 72 ton z hektara w rejonie Malborka – informuje Szymon Smajdor, rzecznik prasowy KGS S.A.

Średnia polaryzacja skupowa (zawartość cukru w buraku) wyniosła 16,7 proc. Natomiast najwyższą średnią polaryzację – 17,6 proc. - miały buraki dostarczone przez plantatorów do Cukrowni Krasnystaw.

Pogoda w kampanii najpierw sprzyjała, a potem dokuczała

Kampania w całej grupie trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9 dni. Siedem fabryk wyprodukowało łącznie ponad 917 tys. ton cukru, co jest jednym z najlepszych wyników w ponad 20-letniej historii działalności spółki. Udało się to osiągnąć, mimo że pogoda w 2022 roku była bardzo zróżnicowana i okresowo mocno dawała się we znaki.

- W niektórych rejonach brak opadów oraz niskie temperatury w marcu ograniczały możliwości optymalnego przygotowania stanowiska pod wysiew nasion. Niskie temperatury spowalniały wschody roślin, a występujące lokalnie gwałtowne zjawiska atmosferyczne niszczyły zasiewy i przyczyniały się do konieczności przesiewów zniszczonych plantacji – relacjonuje Szymon Smajdor.

CZYTAJ TEŻ: Tak pracuje cukrownia w trakcie kampanii produkcyjnej

Zbiór buraków na początku kampanii odbywał się przy sprzyjającej pogodzie, więc przebiegał bardzo sprawnie. W późniejszym okresie już tak różowo nie było, bo aura zmieniała się jak w kalejdoskopie.

Początek grudnia przyniósł spadek temperatury, po czym nastąpiło wyraźne ocieplenie, co w niektórych rejonach nieznacznie utrudniło pracę kombajnów i doczyszczarek – dodaje Szymon Smajdor.

Przypomnijmy, jak przebiegała kampania 2022/2023 w Cukrowni Malbork:

  • umowy podpisano z blisko 830 plantatorami;
  • fabryka skupiła prawie 950 tysięcy ton buraków;
  • średni plon z hektara w rejonie kontraktacyjnym wyniósł 72 tony;
  • średnio na dobę fabryka kroiła niecałe 8,5 tys. ton buraków;
  • wyprodukowała rekordowe ponad 130 tysięcy ton cukru;
  • polaryzacja (zawartość cukru w korzeniu) wyniosła 16,5 proc.;
  • kampania trwała 118 dni.

tekst alternatywny

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera