Niedoceniana moc warzyw i owoców. Jaki wpływ ma żywność roślinna na nasze życie

Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Spożycie warzyw i owoców dostarcza energii, reguluje trawienie i buduje odporność. Dzięki temu nasz organizm lepiej walczy z chorobami.
Spożycie warzyw i owoców dostarcza energii, reguluje trawienie i buduje odporność. Dzięki temu nasz organizm lepiej walczy z chorobami. Wojciech Matusik/Gazeta Krakowska
Udostępnij:
Eksperci twierdzą, że dieta roślinna stanowi przyszłość naszej planety. Warzywa i owoce powinny być składnikiem codziennego żywienia. Jak więc mądrze wybierać produkty? Co jeść, aby cieszyć się zdrowiem?

Rośliny i ich wpływ na życie

Rola niektórych produktów w naszej diecie ma znaczenie. Dla dorosłych osób, oprócz ruchu i świeżego powietrza, bardzo ważne jest włączenie warzyw i owoców do codziennego menu. Dopiero w dalszej kolejności wpływ mają zboża, czy też nabiał.

W 2020 roku ponad 40 tys. uczniów z całej Polski zaangażowało się w program edukacyjny „PrzyGOTUJMY Lepszy Świat”. W ramach akcji dzieci dowiedziały się, że jedzenie ma wpływ na samopoczucie oraz środowisko.

- Uczniowie przygotowali 85 tysięcy posiłków opartych na składnikach roślinnych. Dzięki temu udało im się wyprodukować około 677 tysięcy mniej kg CO₂. To tyle, ile wyemituje samochód okrążający Ziemię aż 2 razy! Dzieci zużyły też o około 83 milionów mniej litrów wody, której wystarczy dla 100 osób na codzienny, dziesięciominutowy prysznic przez 30 lat – informuje Joanna Lotkowska, dietetyczka i edukatorka żywieniowa z ProVeg Polska, partnera merytorycznego kampanii „PrzyGOTUJMY Lepszy Świat”.

To też może Cię zainteresować

Zalety diety roślinnej

Niewątpliwie spożywanie warzyw i owoców niesie prozdrowotne korzyści. Dodatkowo, mnogość produktów dostępnych dla konsumenta pozwala urozmaicać dania, tworzyć je kolorowymi i smacznymi. Od rolnika można dostać dziś wiele świeżynek prosto z pola czy drzewa. Rumiane jabłka, smaczne ziemniaki, dorodne marchewki – z tego można przyrządzić kotleciki, zapiekanki, soki, pasztety, cokolwiek przyniesie wyobraźnia. Warzywa sezonowe to kolejny punkcik, który doda smaku każdej porze roku. Jak zatem wykorzystać ich potencjał?

- Przykładem może być np. fasola biała, która kiedyś była jednym z podstawowych produktów dostarczających białko w diecie. Obecnie przeżywa renesans w polskiej kuchni i staje się na nowo bardzo popularna. Można przygotować z niej pasty, pasztety, dodać do zup czy gulaszy, a nawet upiec pyszne ciasto. Łącząc ją ze zbożami, dostarczymy sobie wszystkich niezbędnych aminokwasów – zwraca uwagę Lotkowska.

Polska warzywami i owocami stoi

Aby zdrowo jeść nie trzeba sięgać po zagraniczne nasiona chia czy jagody goji. Polskie produkty, takie jak buraki, porzeczki, aronie, kapusta, czy przygotowane kiszonki to bogactwo witamin i składników mineralnych.

Spożycie warzyw i owoców dostarcza energii, reguluje trawienie i buduje odporność. Dzięki temu nasz organizm lepiej walczy z chorobami. Mądre działanie to również szukanie optymalnych źródeł, czyli dostawców produktów. Warto dowiedzieć się, czy w naszych okolicach są bazarki lub gospodarstwa, które serwują czyste, nieskażone chemią jabłka czy buraki. Dzięki temu nie tylko wspieramy polskie rolnictwo, ale również środowisko.

W Puszczy Białowieskiej utonęło 21 żubrów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie