Ostatnie miesiące złe dla producentów drobiu. Marne szanse na poprawę

opr. (koci)Zaktualizowano 
Stosunek cen żywca do pasz był najgorszy od 2013 r.
Stosunek cen żywca do pasz był najgorszy od 2013 r. Polska Press
Ceny żywca drobiowego w 2018 r. były, według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przeciętnie wyższe o 3,4% w porównaniu do 2017 r. W drugim i trzecim kwartale ceny te były wyższe aż o 5,4%. W wyniku wzrostu cen optymizm producentów znacznie się poprawił, jednak ostatni kwartał 2018 r. może zwiastować zmiany na rynku.

Cena żywca w IV kwartale 2018 r., według danych MRIRW, wyniosła średnio 3,33 zł za kg, czyli o 2,2% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wielu producentów zastanawia się, co powoduje zmiany – ceny w ostatnim kwartale były o 11,9% niższe w stosunku do średniej ceny w czwartym kwartale w latach 2014-2018. Jednocześnie w 2016 r. miał miejsce bardzo podobny spadek ceny.

Eksport rósł, ceny spadały

Jednym z istotnych czynników kształtującym cenę jest eksport. Według danych MRiRW eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 r. wzrósł o 13,7% w ujęciu ilościowym oraz o 17,8% w ujęciu wartościowym. Jednocześnie eksport we wrześniu był o 2,8% mniejszy wobec września 2017 r., przy wzroście wartości eksportowanego mięsa o 4,8%.

Wrzesień był początkiem obniżek cen, pomimo że w październiku wielkość eksportu zwiększyła się o 17,7% w relacji rocznej, a wartość eksportu o 12,4%. Wzrost popytu krajowego był dużo niższy niż w przypadku eksportu – według szacunków IERGŻ konsumpcja mięsa drobiowego ma pozostać w 2018 r. na tym samym poziomie co w 2017 r. – 27,8 kg na mieszkańca.

Drobiu coraz więcej

Jednocześnie podaż żywca drobiowego w Polsce regularnie rośnie. Według danych GUS, wylęgi kurcząt broilerów były w 3 pierwszych kwartałach minionego roku o 7,4% większe w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Największe wzrosty wylęgów w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano w marcu (+12,8% r/r) oraz w lipcu (+12,2% r/r). Wylęgi we wrześniu były o 5,8% większe w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost wylęgów, a co za tym idzie podaży żywca drobiowego, może powodować obniżenie cen.

Zmiany cen pasz również istotnie wpłynęły na opłacalność produkcji – według danych MRiRW cena mieszanek pełnoporcjowych dla kurcząt broilerów była w październiku 2018 r. o 10,2% wyższa niż rok wcześniej w tym samym okresie.

- W wyniku zmian cen, stosunek cen żywca do cen pasz wyniósł w październiku 2018 r. 2,35, czyli o 11,9% mniej niż rok wcześniej - zauważa Łukasz Czech, analityk rynków rolnych BGŻ BNP Paribas. Jest to najniższa wartość od początku 2013 r.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Ostatnie miesiące złe dla producentów drobiu. Marne szanse na poprawę - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
rolas z Gumnej
W dniu 21.01.2019 o 20:19, wania napisał:

Kapitaliści rolników mają w  cuglach .

A ciebie w cuglach ma twój oficer prowadzący z Olgino pod Pitrem.

w
wania

Kapitaliści rolników mają w  cuglach .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3