Polacy nie wierzą w obniżkę cen w sklepach. 66 proc. neguje ten scenariusz

OPRAC.:
Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Ponad 66 proc. badanych uważa, że ceny realnie nie zmniejszą się przez wprowadzenie nowelizacji ustawy, z kolei ponad 15 proc. uważa inaczej, zaś reszta nie ma zdania w tej sprawie.
Ponad 66 proc. badanych uważa, że ceny realnie nie zmniejszą się przez wprowadzenie nowelizacji ustawy, z kolei ponad 15 proc. uważa inaczej, zaś reszta nie ma zdania w tej sprawie. Szymon Starnawski/Polska Press
1 lutego 2022 roku wejdzie w życie czasowe obniżenie stawek podatku VAT. Czy zatem ceny w sklepach ulegną zmianie? Według sondażu UCE RESEARCH i Grupy BLIX ponad 66 proc. konsumentów w to wątpi.

Konsumenci są sceptyczni

Ponad 66 proc. badanych uważa, że ceny realnie nie zmniejszą się przez wprowadzenie nowelizacji ustawy, z kolei ponad 15 proc. uważa inaczej, zaś reszta nie ma zdania w tej sprawie.

– Wynik blisko 70 proc. nie dziwi. Konsumenci widzą, co dzieje się na rynku i nie bardzo wierzą w to, że ceny spadną. Zdają sobie sprawę z tego, że to, ile płacimy za poszczególne towary w sklepach, nie do końca jest zależne od woli sprzedawców. Klienci wiedzą, że wynika to z szeregu innych czynników, które obecnie są dość nieprzewidywalne – komentuje dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy BLIX.

Ceny żywności a ceny produkcji

Według danych GUS ceny w grudniu 2021 roku w porównaniu z tym samym okresem z poprzedniego roku, wzrosły o 8,6 proc., przy wzroście cen towarów o 9 proc. i usług o 7,6 procent.

– Sam fakt obniżenia VAT na produkty objęte obecnie 5 proc. stawką tego podatku może spowolnić wzrost cen, ale nie musi przełożyć się na ich zmniejszenie odpowiednio o 5 procent. Należy wziąć pod uwagę, iż wzrost kosztów, którego doświadczamy, dotyczy wszystkich kategorii produktów i usług oraz ma charakter ciągły i niezwykle dynamiczny. Dlatego też obniżki w sklepach w jednym momencie mogą być i zapewne będą w większości przypadków zniwelowane przez stały wzrost cen związany z kosztami wytworzenia, transportu i energii elektrycznej – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Z kolei Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zwróciła uwagę, że spora część społeczeństwa jest sceptyczna. Konsumenci widzą rosnącą inflację i boją się, jak odczują to ich portfele. Kosztem bardzo niskich marż, handlowcy starają się utrzymać maksymalnie najniższy poziom cen. I zgodnie z decyzją rządu, obniżą również VAT z 5 proc. na 0 procent.

To też może Cię zainteresować

Niektórzy wierzą w zmiany

Badanie wykazało, że ponad 15 procent wierzy w zmiany, zaś 17 proc. respondentów nie ma wyrobionego zdania w sprawie ewentualnych obniżek cen. Oznacza to, że Polacy są podzieleni w kwestii i dopiero wejście w życie ustawy pokaże, czy za produkty zapłacimy mniej i czy zmienią się nasze zwyczaje zakupowe.

Co zmieni się 1 lutego 2022?

26 stycznia Sejm odrzucił senackie poprawki odnośnie rozszerzenia katalogu produktów objętych obniżkami i usunięcia zapisu o umieszczaniu przy kasie informacji o stawkach VAT. Tego samego dnia nowelizacja ustawy została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

W praktyce oznacza to, że ustawa wejdzie w życie 1 lutego 2022 roku we wcześniej zapowiadanej wersji. W przypadku żywności i napojów stawka VAT zmniejszy się z 5 proc. na 0 proc., nawozów z 8 proc. na 0 proc., gazu z 8 proc. do 0 proc., zaś na paliwo z 23 proc. na 8 procent. Pracodawcy będą także musieli umieścić przy kasach czytelne informacje o obniżkach VAT.

Źródło: Monday News

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera