Spis treści
Rośnie wartość polskiego eksportu żywności
W zeszłym roku wartość eksportu wyniosła 37 mld euro. W tym roku za pierwsze 8 miesięcy jest to już 30 mld euro, czyli wzrost o 27 procent, relacjonował Marcin Wroński, zastępca Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podczas Kongresu Produkcji Podstawowej (26-27 października).
- Choć mam świadomość, że ten wzrost wynika z cen transakcyjnych, które w związku z globalną inflacją są bardzo wysokie. Ale trzeba podkreślić, że wolumen sprzedaży też rośnie, choć nie tak szybko, jak ceny. Dzięki zaangażowaniu naszych rolników i przemysłu spożywczego mamy żywność, która jest coraz bardziej ceniona i poszukiwana za granicą - komentował eksportowe wyniki Marcin Wroński.
Sprzedaż towarów rolno-spożywczych z Polski za granicę osiągnęła od stycznia do sierpnia 2022 roku 30,3 mld EUR (140 mld zł). Za znaczny zrost wartości eksportu rok do roku odpowiada przede wszystkim korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro.
KOWR wskazuje też mn.in. na konkurencyjność cenową i jakościową polskich produktów rolno-spożywczych. Krajowi przedsiębiorcy aktywnie szukają nowych rynków zbytu, aby dywersyfikować kierunki biznesowe.
Te produkty przynoszą najwięcej pieniędzy, czyli eksportowe hity
Zdecydowanie najwięcej polscy producenci zarabiają na sprzedaży produktów do krajów Unii Europejskiej. To aż 74 proc. wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych. W ciągu 8 pierwszych miesięcy 2022 roku sprzedano na unijnym rynku towary o wartości 22,4 mld EUR (o 30 proc. więcej w odniesieniu do okresu styczeń–sierpień 2021 r.).
Do krajów UE sprzedawano głównie:
- mięso drobiowe (2,1 mld EUR),
- papierosy (1,9 mld EUR),
- produkty mleczne (1,8 mld EUR),
- mięso wołowe (1,2 mld EUR),
- pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld EUR),
- karmę dla zwierząt (1,0 mld EUR),
- wyroby czekoladowe (0,9 mld EUR).
Zdecydowanie największe przychody z grupy UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (7,5 mld EUR, wzrost o 26 proc.), Niderlandów (2,1 mld EUR, wzrost o 45 proc.), Francji (1,9 mld EUR, wzrost o 32 proc.), Włoch (1,5 mld EUR, wzrost o 16 proc.) i Czech (1,3 mld EUR, wzrost o 32 proc.).
Co i gdzie sprzedajemy poza Unią? Tu głównie produkty mleczne i mięso
Do krajów poza unijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 7,8 mld EUR (tu wzrost, o 19 proc.). Największą część eksportowego tortu zapewniają produkty mleczne (693 mln EUR), mięso drobiowe (612 mln EUR), pszenica (520 mln EUR), wyroby czekoladowe (451 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (436 mln EUR). Na liście są też papierosy (392 mln EUR).
Grono odbiorców jest takie, jak w poprzednich latach:
- Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld EUR, wzrost o 28 proc.),
- Ukraina (615 mln EUR, wzrost o 21 proc.),
- Stany Zjednoczone (475 mln EUR, wzrost o 25 proc.),
- Arabia Saudyjska (339 mln EUR, spadek o 11 proc.),
Kolejne na liście: Izrael (251 mln EUR, wzrost o 33 proc.), Norwegia (198 mln EUR, wzrost o 25 proc.) oraz Algieria (172 mln EUR, spadek o 46 proc.).
Generalnie w strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego w okresie styczeń-sierpień dominowało mięso i produkty mięsne (6,2 mld EUR, wzrost o 38 proc.), w tym głównie mięso drobiowe i wołowe, przetwory mięsne i mięso wieprzowe. Kolejną grupę stanowiły: ziarno zbóż i przetwory (4,2 mld EUR, wzrost o 42 proc.), tytoń i wyroby tytoniowe (2,8 mld EUR, wzrost o 5 proc.), produkty mleczne (2,5 mld EUR, wzrost o 42 proc.) oraz cukier i wyroby cukiernicze (2,0 mld EUR, wzrost o 16 proc.).
Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 będzie kolejnym z eksportowym rekordem.