Przetarg w Modernizacji. Rozgryzamy procedurę ofertową do wniosków inwestycyjnych

lima
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kończy już weryfikację wniosków inwestycyjnych, które rolnicy złożyli w ramach działania "Modernizacja gospodarstw" z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. W nowym naborze rolnik musi wyłonić dostawcę i wykonawcę każdego zadania, którego koszt przekracza 20 tysięcy złotych netto w procedurze ofertowej. Z pomocą doradcy inwestycyjnego wyjaśniamy, jak przebrnąć przez te formalności, by nie stracić pomocy.

W rozdaniu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013 rolnik mógł rozpocząć realizację zamierzonej inwestycji już na drugi dzień po złożeniu wniosku o przyznanie pomocy. W nowym PROWie już nie jest tak łatwo.

 

Przy realizacji inwestycji z programu „Modernizacja gospodarstw” właściciele gospodarstw muszą przeprowadzić procedury wyboru wykonawcy lub dostawcy przy zachowaniu zasad konkurencyjności, czyli organizują przetarg. Co ważne - tę procedurę wyboru dostawcy maszyn lub wykonawcy robót budowlanych, czy też usług,  należy przeprowadzić dla każdego zadania inwestycyjnego wyszczególnionego w zestawieniu rzeczowo – finansowym, którego koszt realizacji przekracza 20 tysięcy złotych netto, czyli bez podatku VAT.

 

- Należy pamiętać, że nie można sztucznie dzielić zakupów, tak aby uniknąć postępowania ofertowego. Jest to bardzo istotne, ponieważ jeśli inwestycje zostaną wykonane z naruszeniem zasad obowiązujących i na przykład kupimy agregat uprawowy, czyli kultywator z wałem, nie jako jedno zadanie a rozdzielimy zakup na dwie części w celu pominięcia procedury ofertowej, to Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może wykluczyć to konkretne zadanie z dofinansowania  – tłumaczy doradca inwestycyjny Grzegorz Przysucha.

Wartość wykonania robót budowlanych także odnosi się do całego ich zakresu, a nie do wydzielonych elementów, czy też rodzajów robót.

- Przy wykonywaniu robót budowlanych systemem gospodarczym, gdy kosztem kwalifikowalnym w ramach danego zadania jest jedynie zakup materiałów budowlanych o wartości powyżej 20 tysięcy netto, również należy zastosować zasadę konkurencyjności wyboru dostawcy - mówi Grzegorz Przysucha.

 

Na początek strona internetowa

 

Rolnik procedurę ofertową powinien rozpocząć od przygotowania zapytania ofertowego i jego upublicznienia na stworzonej w tym celu stronie internetowej. - Dokument zapytania ofertowego opracowany jest na podstawie informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy i powinien zawierać elementy takie jak: określenie zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny, jak również wyboru oferty oraz termin realizacji inwestycji i datę złożenia oferty - tłumaczy doradca. - W ostatnim punkcie inwestor powinien podać informacje o miejscu i formie składania ofert - podkreśla.

Jak wyjaśnia, wedle prawa, termin na złożenie oferty to nie mniej niż siedem dni. W przypadku robót budowlanych zaś termin nie  może być krótszy niż 14 dni.

Tak przygotowane zapytanie ofertowe należy wysłać pocztą do przynajmniej trzech potencjalnych dostawców.

- Trzeba wybrać takich odbiorców naszego zapytania, którzy mogą potencjalnie zrealizować naszą usługę lub dostawę. Przykładowo trzy firmy handlujące sprzętem, który zamierzamy kupić, a nie tylko upatrzoną przez inwestora firmę i dwie inne, które taką działalnością się w ogóle nie zajmują. Takie działanie jest złamaniem zasad konkurencyjności – mówi Grzegorz Przysucha.

 

Po wyborze do agencji

 

Dokumentację związaną z procedurą wyboru oferty wraz z protokołem wyboru najkorzystniejszej propozycji ofertowej należy przedstawić w biurze ARiMR  najpóźniej razem z wnioskiem o płatność.  Agencja daje także możliwość wcześniejszego złożenia dokumentów związanych z postępowaniem ofertowym- najwcześniej po podpisaniu umowy, ale nie później niż cztery miesiące przed terminem złożenia wniosku o płatność.

 

Może odmówić

 

Agencja w ciągu miesiąca ocenia przekazaną dokumentację i pisemnie powinna powiadomić wnioskodawcę o poprawności bądź popełnionych błędach w dokumentacji, które skutkowałyby odmową wypłaty pomocy.

- Jeżeli Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa znajdzie istotne błędy w przekazanych dokumentach, które skutkować mogą odmową wypłaty pomocy, można będzie takie postępowanie przeprowadzić ponownie. Dlatego właśnie radzę wstrzymać się z realizacją inwestycji do ostatecznej decyzji agencji – przestrzega Grzegorz Przysucha specjalista do spraw funduszy.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Przetarg w Modernizacji. Rozgryzamy procedurę ofertową do wniosków inwestycyjnych - Echo Dnia Świętokrzyskie