Przewóz produktów z Ukrainy, w tym zboża do portu ma być sprawniejszy. To priorytet międzyresortowego zespołu

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Najpilniejsze jest dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii,  a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.
Najpilniejsze jest dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii, a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą. 123rf
Udostępnij:
Zboże z Ukrainy, zamiast przejeżdżać przez Polskę i trafiać do krajów Afryki, zostaje u nas, wpływając na obniżanie stawek i zapełniając silosy zakładów przetwórczych. Rolnicy martwią się nie tylko spadającą ceną, ale i brakiem zainteresowania skupów ich zbiorami. Żniwa już się zaczęły. Nad rozwiązaniem kwestii tranzytu zaczął pracować Międzyresortowy Zespół ds. Transportu Produktów Rolnych i Spożywczych z Ukrainy. Problem staje się palący.

Problem zboża trafiającego z Ukrainy na polski rynek potrzebuje szybkiego rozwiązania, bo zaczęły się żniwa. Rolnicy koszą już jęczmień, niebawem dołączą inne ziarna.

Problem zboża z Ukrainy na polskim rynku. Zostaje, zamiast jechać dalej

"Z różnych stron kraju docierają sygnały, że zboże z Ukrainy pozostaje w Polsce, bo reeksport jest iluzoryczny, niszczy polski rynek zboża. Będzie kłopot, gdzie składować nasze zboże po żniwach, które praktycznie się zaczęły, ale także kto to polskie zboże kupi, jeżeli wcześniej zaopatrzył się w ukraińskie", pisze na Facebooku były minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Głos w sprawie zabierają samorządy rolnicze. Krajowa Rada Izb Rolniczych skierowała pismo do premiera Mateusza Morawieckiego i unijnego komisarza Janusza Wojciechowskiego.

Wyjaśnia w nim, że "do Polski wwożone są stosunkowo niewielkie transporty, na tyle jednak duże, żeby u nas powodować obniżki i niepokój rolników przed żniwami jednak nie są to ilości, które mogłyby wpłynąć na sytuację światową. W efekcie na rynku światowym zboże będzie drogie, ceny niestabilnie a na Ukrainie będzie zalegać bardzo tanie zboże, bez możliwości wywiezienia z tego kraju, pomimo dużo niższej spodziewanej produkcji w tym roku".

KRIR proponuje, rozwiązanie polegające na zakupie zbóż ukraińskich bezpośrednio na Ukrainie przez UE po określonej cenie (np. 90% średniej w UE) z przeznaczeniem na eksport poza UE.

Pozostawanie w Polsce zboża z Ukrainy jest jednym z powodów protestu organizowanego 7 lipca w Warszawie przez Agrounię.

Międzyresortowy zespół szuka sposobu na przewożenie produktów rolno-spożywczych z Ukrainy

Pierwsze posiedzenie zespołu odbyło się 6 lipca w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Grono pracuje pod kierownictwem Henryka Kowalczyka.

– Ważne jest udrożnienie transportu kolejowego dla 15 składów pociągów na bazie wózków, które mają Ukraińcy, tak aby można było bezpośrednio przewozić, w ukraińskich wagonach, zboże do portu w Gdańsku – podkreślił wicepremier Kowalczyk i dodał, że do portu w Gdańsku jeździłyby także samochody.

Resort rolnictwa relacjonuje przebieg pierwszego spotkania:

  • Uczestnicy posiedzenia analizowali sytuację w zakresie możliwości transportu produktów rolnych i spożywczych z terytorium Ukrainy.
  • Omówiono problemy logistyczne w trzech głównych miejscach: na przejściach granicznych, w transporcie kolejowym i w portach.
  • Ministrowie podzielili się zadaniami.

Za najpilniejsze zadanie uznano dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii, a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.

Podczas spotkania omawiano możliwości urządzenia terminala zbożowego o powierzchni magazynowej na ok. 100 tys. ton. Pozwoliłoby to na prowadzenie na dużą skalę eksportu zboża zarówno ukraińskiego, jak i polskiego.

– Zboża są newralgicznym produktem w przeciwdziałaniu wizji głodu w Afryce i krajach arabskich. Jesteśmy zobowiązani pomóc Ukrainie w eksporcie. W tym celu musimy rozpatrywać różne rozwiązania i szukać nowych możliwości – podkreślił wicepremier Kowalczyk.

Międzyresortowy Zespół ds. Transportu Produktów Rolnych i Spożywczych z Ukrainy jest organem pomocniczym, który został powołany 23 czerwca Zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów. W skład Zespołu wchodzą:

  • przewodniczący Zespołu – minister właściwy do spraw rynków rolnych,
  • minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
  • minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
  • minister właściwy do spraw gospodarki,
  • minister właściwy do spraw transportu,
  • minister właściwy do spraw wewnętrznych,
  • minister właściwy do spraw zagranicznych,
  • Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
  • Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #2

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #3

Stanley

Stanley FMC627D2-QW

896,79 zł589,37 zł-34%
miejsce #4

Makita

Makita Dhp485Rfj

1 273,02 zł970,00 zł-24%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Największa od dziesięcioleci susza we Francji

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Agro
Dodaj ogłoszenie