Przewóz produktów z Ukrainy, w tym zboża do portu ma być sprawniejszy. To priorytet międzyresortowego zespołu

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Najpilniejsze jest dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii,  a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.
Najpilniejsze jest dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii, a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą. 123rf
Zboże z Ukrainy, zamiast przejeżdżać przez Polskę i trafiać do krajów Afryki, zostaje u nas, wpływając na obniżanie stawek i zapełniając silosy zakładów przetwórczych. Rolnicy martwią się nie tylko spadającą ceną, ale i brakiem zainteresowania skupów ich zbiorami. Żniwa już się zaczęły. Nad rozwiązaniem kwestii tranzytu zaczął pracować Międzyresortowy Zespół ds. Transportu Produktów Rolnych i Spożywczych z Ukrainy. Problem staje się palący.

Problem zboża trafiającego z Ukrainy na polski rynek potrzebuje szybkiego rozwiązania, bo zaczęły się żniwa. Rolnicy koszą już jęczmień, niebawem dołączą inne ziarna.

Problem zboża z Ukrainy na polskim rynku. Zostaje, zamiast jechać dalej

"Z różnych stron kraju docierają sygnały, że zboże z Ukrainy pozostaje w Polsce, bo reeksport jest iluzoryczny, niszczy polski rynek zboża. Będzie kłopot, gdzie składować nasze zboże po żniwach, które praktycznie się zaczęły, ale także kto to polskie zboże kupi, jeżeli wcześniej zaopatrzył się w ukraińskie", pisze na Facebooku były minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Głos w sprawie zabierają samorządy rolnicze. Krajowa Rada Izb Rolniczych skierowała pismo do premiera Mateusza Morawieckiego i unijnego komisarza Janusza Wojciechowskiego.

Wyjaśnia w nim, że "do Polski wwożone są stosunkowo niewielkie transporty, na tyle jednak duże, żeby u nas powodować obniżki i niepokój rolników przed żniwami jednak nie są to ilości, które mogłyby wpłynąć na sytuację światową. W efekcie na rynku światowym zboże będzie drogie, ceny niestabilnie a na Ukrainie będzie zalegać bardzo tanie zboże, bez możliwości wywiezienia z tego kraju, pomimo dużo niższej spodziewanej produkcji w tym roku".

KRIR proponuje, rozwiązanie polegające na zakupie zbóż ukraińskich bezpośrednio na Ukrainie przez UE po określonej cenie (np. 90% średniej w UE) z przeznaczeniem na eksport poza UE.

Pozostawanie w Polsce zboża z Ukrainy jest jednym z powodów protestu organizowanego 7 lipca w Warszawie przez Agrounię.

Międzyresortowy zespół szuka sposobu na przewożenie produktów rolno-spożywczych z Ukrainy

Pierwsze posiedzenie zespołu odbyło się 6 lipca w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Grono pracuje pod kierownictwem Henryka Kowalczyka.

– Ważne jest udrożnienie transportu kolejowego dla 15 składów pociągów na bazie wózków, które mają Ukraińcy, tak aby można było bezpośrednio przewozić, w ukraińskich wagonach, zboże do portu w Gdańsku – podkreślił wicepremier Kowalczyk i dodał, że do portu w Gdańsku jeździłyby także samochody.

Resort rolnictwa relacjonuje przebieg pierwszego spotkania:

  • Uczestnicy posiedzenia analizowali sytuację w zakresie możliwości transportu produktów rolnych i spożywczych z terytorium Ukrainy.
  • Omówiono problemy logistyczne w trzech głównych miejscach: na przejściach granicznych, w transporcie kolejowym i w portach.
  • Ministrowie podzielili się zadaniami.

Za najpilniejsze zadanie uznano dalsze usprawnienie przejść granicznych poprzez zwiększenie obsady lekarzy weterynarii, a także ewentualne budowanie tymczasowych magazynów na granicy z Ukrainą.

Podczas spotkania omawiano możliwości urządzenia terminala zbożowego o powierzchni magazynowej na ok. 100 tys. ton. Pozwoliłoby to na prowadzenie na dużą skalę eksportu zboża zarówno ukraińskiego, jak i polskiego.

– Zboża są newralgicznym produktem w przeciwdziałaniu wizji głodu w Afryce i krajach arabskich. Jesteśmy zobowiązani pomóc Ukrainie w eksporcie. W tym celu musimy rozpatrywać różne rozwiązania i szukać nowych możliwości – podkreślił wicepremier Kowalczyk.

Międzyresortowy Zespół ds. Transportu Produktów Rolnych i Spożywczych z Ukrainy jest organem pomocniczym, który został powołany 23 czerwca Zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów. W skład Zespołu wchodzą:

  • przewodniczący Zespołu – minister właściwy do spraw rynków rolnych,
  • minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
  • minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
  • minister właściwy do spraw gospodarki,
  • minister właściwy do spraw transportu,
  • minister właściwy do spraw wewnętrznych,
  • minister właściwy do spraw zagranicznych,
  • Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
  • Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Seria pożarów Premier reaguje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.