Sposób pakowania przesyłek ma znaczenie. Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze w zbyt dużych opakowaniach

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Pakowanie przesyłek w za duże paczki ma znaczenie. Generuje duże ilości CO2 i marnuje miliony złotych.
Pakowanie przesyłek w za duże paczki ma znaczenie. Generuje duże ilości CO2 i marnuje miliony złotych. 123rf
Ile razy dostaliście w ostatnim czasie przesyłkę, która była zapakowana w zbyt duże pudełko? Małe produkty i duże kartony to standard? Wszystko na to wskazuje. Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie DS Smith, do polskich konsumentów, oprócz zamówionych produktów, ze względu na zbyt duże opakowania, dostarczanych jest ponad 40 milionów m3 powietrza. To tak jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich.

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego dwa lata temu przeciętny mieszkaniec naszego kraju wytwarzał 342 kg odpadów komunalnych. Szacuje się, że za osiem lat, w roku 2030, średnia produkcja odpadów wzrośnie aż do 370 kg, jednak już dziś roczne zużycie opakowań to aż 160 kg na mieszkańca. Według danych z roku 2020 recyklingowi poddawanych jest zaś mniej niż 30 proc. wszystkich odpadów.

Złe pakowanie przesyłek szkodzi środowisku

Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. I chociaż nasza świadomość ekologiczna powoli rośnie, to trend air-commerce czyli wysyłanie nadmiaru powietrza jest coraz bardziej powszechny. To nie tylko marnowanie wielu ton surowców, ale również pieniędzy.

Co roku, przez pakowanie produktów w zbyt dużych opakowaniach, przyczynia się do marnowania, tylko w Polsce:

  • 88 747 ton tektury o wartości 43 milionów złotych, która mogłaby zostać wykorzystana do innych celów,
  • 333 miliony m2 taśmy klejącej używanej do pakowania przesyłek (co niemal odpowiada powierzchni Krakowa),
  • 41 milionów m3 wypełniaczy przesyłek, które wystarczyłyby do 41-krotnego wypełnienia Stadionu Narodowego.

Okazuje się również, jak wskazuje przeprowadzone badanie, że używanie zbyt dużych opakowań, oprócz znaczącego oddziaływania na środowisko naturalne, ma także negatywny wpływ na postrzeganie marek przez konsumentów. Co trzeci polski klient e-commerce, który odebrał przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupił.

Co najbardziej irytuje Polaków w opakowaniu, gdy dostają zamówioną przesyłkę?

  • Niemal połowa badanych ma trudności z otwarciem paczki,
  • 43 proc. uważa, że sprzedawca użył do pakowania zbyt dużej ilości plastikowej taśmy klejącej,
  • 40 proc. uważa, że spakowana przesyłka jest zbyt duża w stosunku do wysyłanego produktu.

– Dzisiejszy konsument oczekuje ograniczenia materiałów używanych do pakowania. Marnowanie surowca i niepotrzebne koszty z tym związane to jedno, równie bolesny jest jednak koszt środowiskowy wynikający ze zbędnej emisji CO2. To właśnie teraz jest najlepsza pora na pozbycie się powietrza z przesyłek e-commerce i zahamowanie niechlubnego trendu air-commerce – komentuje Paweł Mazanka, Kierownik Działu Innowacji i Rozwoju Produktu, DS Smith Polska.

Nawet pozornie małe działanie, np. minimalizacja użytych surowców, może przynieść znaczące oszczędności.

Badanie konsumentów: Próba N=1000 dorosłych mieszkańców Polski, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonali zakupu w internecie. Ankietę przeprowadzono między 28.06. a 04.07.2022.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera