UOKiK nałożył 1,7 mln zł kary dna spółkę Appol. Przedsiębiorca opóźnia płatności dla polskich sadowników

Justyna Dopierała
Justyna Dopierała
Jak podaje UOKiK spółka Appol zobowiązała się do wypłaty pieniędzy polskim sadownikom w ciągu maksymalnie 30 dni. Dokonywano ich jednak znacznie później. Prezes UOKiK nałożył na Appol karę za opóźnianie płatności.
Jak podaje UOKiK spółka Appol zobowiązała się do wypłaty pieniędzy polskim sadownikom w ciągu maksymalnie 30 dni. Dokonywano ich jednak znacznie później. Prezes UOKiK nałożył na Appol karę za opóźnianie płatności. Karolina Misztal
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK nałożył na spółkę Appol karę w wysokości blisko 1,7 mln zł. Jak podaje UOKiK, przedsiębiorca zobowiązał się w umowach do zapłaty pieniędzy w ciągu maksymalnie 30 dni. W rzeczywistości wypłat dokonywano znacznie później.

Appol należy do chińskiego koncernu Zhonglu Fruit Juice, jednego ze znaczących producentów koncentratu jabłkowego na świecie. Z ustaleń UOKiK wynika, że w latach 2017-2019 spółka notorycznie zalegała z płatnościami wobec polskich dostawców jabłek.

Jak firmy naciągają nas na drogie rzeczy? Zobacz wideo:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie poinformował, że spółka Appol zobowiązała się w umowach o dostawę na zapłatę pieniędzy, w zależności od rodzaju umowy, w ciągu maksymalnie 14 lub 30 dni. W rzeczywistości płaciła nawet po 90 dniach. Największe opóźnienia miały miejsce w 2017 r. i dotyczyły ponad 70 proc. wszystkich transakcji. W kolejnych dwóch latach zaległości było mniej – ponad 37 proc. w 2018 i 17 proc. w 2019 r.

Czytaj także

- Pacta sunt servanda – zasada wywodząca się z prawa rzymskiego oznacza, że umów należy dotrzymywać. Jeśli spółka Appol deklarowała zapłatę w ciągu maksymalnie 30 dni, wówczas dostawcy jabłek mieli pełne prawo oczekiwać, że w takim terminie otrzymają należne im pieniądze. Wielu z sadowników musiało jednak czekać znacznie dłużej. To niedopuszczalne działanie i przejaw wykorzystywania przewagi kontraktowej przez producenta koncentratu jabłkowego. Dlatego nałożyłem na Appol karę w wysokości blisko 1,7 mln zł – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj też: Rząd wprowadzi drugi lockdown? Rozważana jest możliwość całkowitego zamknięcia galerii handlowych

To kolejna taka decyzja UOKiK dotycząca przetwórców owoców.

- We wcześniejszych rozstrzygnięciach została nałożona sankcja w wysokości 8,3 mln zł na T.B Fruit. Decyzja jest nieprawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu. Natomiast spółki Rauch, Real i Dohler dobrowolnie zmieniły zarzucane im nieuczciwe praktyki handlowe – skróciły terminy płatności i spłaciły zaległe należności - informuje UOKiK.

Zobacz też:

Kto odkupi kwiaty i znicze od handlarzy po tym, jak zamknięt...

10 powiatów w Wielkopolsce z największym bezrobociem. Tu jes...

Sprawdź też:

Wideo

Materiał oryginalny: UOKiK nałożył 1,7 mln zł kary dna spółkę Appol. Przedsiębiorca opóźnia płatności dla polskich sadowników - Głos Wielkopolski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie