Upały dają się we znaki. Jak nawodnić organizm w tym ciężkim czasie? Pomoże nie tylko woda!

Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
W upalne lato każdy z nas szuka ochłody. Lody? Deser? A może napój z dodatkiem owoców? Pomysłów jest kilka, warto zadbać o produkty, zwłaszcza płynne, która nawodnią nasz organizm.
W upalne lato każdy z nas szuka ochłody. Lody? Deser? A może napój z dodatkiem owoców? Pomysłów jest kilka, warto zadbać o produkty, zwłaszcza płynne, która nawodnią nasz organizm. GettyImages/petrenkod
Fala upałów przetacza się przez Polskę, na słupkach termometrach widzimy ponad 30 stopni Celsjusza. Największe wartości zobaczymy 30 czerwca i 1 lipca, wtedy temperatura przekroczy 35 stopni. Lekarze apelują, aby w tym czasie jak najmniej wychodzić z domu, a jeśli jest taka konieczność, dbać należycie o organizm. Kluczem jest nawodnienie. Czy są lepsze produkty niż woda?

Nawadnianie w czasie upałów to podstawa

W gorące dni zazwyczaj sięgamy po butelkę wody lub zimny gazowany napój. Skwar powoduje, że tracimy energię i chcemy szybko uzupełnić braki. W tym czasie nasz organizm jest też narażony na odwodnienie. Bez odpowiedniej ilości płynów zostaje zaburzone jego funkcjonowanie. Gorzej pracują nerki, osłabia się trawienie oraz temperatura ciała zostaje zachwiana.

Ile wody powinien pić człowiek? Latem zapotrzebowanie jest większe

To, ile dokładnie powinno pić się wody, zależy od człowieka, od jego wieku, wagi i prowadzonego trybu życia. W ekstremalnych warunkach, takich, jak np. upały, ilość płynów powinna być większa. Na szczególne nawodnienie powinni zwrócić uwagę zwłaszcza seniorzy, kobiety w ciąży, dzieci, sportowcy, osoby pracujące fizycznie oraz przewlekle chorzy.

- Zapotrzebowanie na płyny dorosłej osoby to 30 ml/kg masy ciała. Przykładowo, kobieta o masie ciała 60 kg powinna wypijać minimum 1800 ml płynów dziennie. Jednak w czasie upałów organizm, z uwagi na zwiększoną potliwość, potrzebuje znacznie więcej płynów oraz elektrolitów. Stąd podstawowe zapotrzebowanie na płyny warto zwiększyć o minimum pół litra, a w przypadku zwiększonej aktywności fizycznej, długotrwałego przebywania na zewnątrz nawet o litr więcej niż wskazuje nasze podstawowe zapotrzebowanie. Kluczowe są również elektrolity: sód, potas, chlor, dlatego warto do wody dodać np. plasterek cytryny, miętę, limonkę czy nawet odrobinę soli – przekonuje dietetyk Agnieszka Cuch.

Nie tylko woda nawodni w ciepłe dni. Zobacz, jakie napoje warto wybrać

Okazuje się, że nie tylko woda pomaga się schłodzić i nawodnić. Istnieją inne pełnowartościowe płyny lub musy, które przyniosą ulgę w parne dni, dodatkowo dostarczą też wielu składników odżywczych. Trzeba jednak zachować umiar, niektóre z nich mogą mieć cukier lub kofeinę.

Lato kojarzy nam się z sezonowymi owocami. W upalnym okresie warto postawić na arbuzy, czereśnie, truskawki, które będą doskonałą przekąską lub bazą do stworzenia orzeźwiających napojów. Świeży sok? Mleczny koktajl? Herbata w wersji mrożonej? To wszystko ugasi pragnienie równie dobrze, co woda.

Zobacz listę napojów, które warto wybrać w czasie gorącego lata.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera