Zwrot podatku akcyzowego będzie wyższy. Ale czy już w 2021 roku?

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Na zmianie w dopłacie do paliwa rolniczego może skorzystać - według szacunków resortu - 1.381,6 tys. gospodarstw rolnych opowierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych.
Na zmianie w dopłacie do paliwa rolniczego może skorzystać - według szacunków resortu - 1.381,6 tys. gospodarstw rolnych opowierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych. pixabay.com/fietzfotos
W „Polskim Ładzie” zostało zawarte m.in. działanie adresowane do rolników o nazwie „Jeszcze większy zwrot akcyzy za paliwo rolnicze”. Projekt ustawy dotyczący podwyższenia dopłaty do paliwa jest już gotowy i trafił do opiniowania. Nie wejdzie jednak tak szybko, jak spodziewała się tego część producentów rolnych. Sprawdzamy dlaczego.

Zgodnie z zapowiedziami rządu, w ramach Polskiego ładu rolnicy mają otrzymać większy niż dotychczas zwrot podatku akcyzowego. A przypomnijmy, że dostają go hektara użytków rolnych oraz do dużej jednostki przeliczeniowej bydła. O dopłatę do paliwa można wnioskować 2 razy w roku i tak zostanie:

  • od 1 lutego do końca lutego,
  • od 1 do 31 sierpnia.

Zmiany w ustawie o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

Zwiększenie pomocy finansowej dla producentów rolnych w formie zwrotu podatku akcyzowego uzasadnione jest potrzebą zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku. Tak argumentowana jest propozycja zmiany w ustawie z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego.

To też może Cię zainteresować

Z uzasadnienia projektu ustawy: Zmiany zaproponowane w ustawie przyczynią się do zmniejszenia kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych, przez zwiększenie wsparcia finansowego do paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej. W ostatnich latach wzrosły koszty produkcji rolnej, w tym związane z wykorzystaniem paliwa. Wzrost kosztów produkcji powoduje, że produkcja rolna staje się coraz mniej opłacalna.

Dlaczego zmiana w wysokości zwrotu podatku akcyzowego nie wejdzie w 2021 roku?

Ustawa dotycząca podwyższenia dopłaty do paliwa ma wejść w życie 1 stycznia 2022 roku. Dlaczego nie teraz? Wydane przez gminy decyzje dla producentów rolnych, którzy złożyli wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego do produkcji rolnej w lutym tego roku zawierają m.in. informacje o wysokości limitu pozostałego do wykorzystania w sierpniu br.

Wprowadzenie w trakcie roku zmian w wysokości limitu oznaczałoby m.in. konieczność wzruszenia wszystkich wydanych w tym roku decyzji. Uwzględniając to w projekcie, zaproponowano, aby projektowane przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Do 2031 roku w 2022 r. maksymalny limit wydatków z budżetu państwa ma wynosić 160 600 tys. zł.

Rosną koszty produkcji rolnej

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazuje, że z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej. Mają za tym stać nowe technologie produkcji i wzrost cen paliw, szczególnie żniw. "Większa liczba zabiegów ochronnych czy specjalistyczne zabiegi wiążą się z zaangażowaniem odpowiedniego sprzętu i automatycznie z większym zużyciem paliwa".

To też może Cię zainteresować

Intensyfikacja produkcji roślinnej i zwierzęcej w małych gospodarstwach rodzinnych oraz wielkoobszarowych wymaga zastosowania nowoczesnych technologii ze wzrastającym udziałem zużycia paliw w wykonywaniu prac polowych i transportowych oraz przez urządzenia mechaniczne w gospodarstwie. Wzrastające wymagania jakościowe i standardy technologiczne w produkcji zwierzęcej również przyczyniają się do wzrostu zapotrzebowania na nośniki energii do celów grzewczych, do oświetlenia czy też napędu maszyn i urządzeń.

W przypadku gospodarstw produkujących mleko na dużą skalę, w dawce żywieniowej krów duży udział mają pasze wysoko nakładochłonne, tzn. kiszonki i sianokiszonki. Taka technologia żywienia zwierząt ma bezpośredni związek z większym ponoszeniem kosztów paliwa w kosztach ogółem utrzymania krów.

Nowa stawka i limit paliwa z dopłatą

W projekcie ustawy wprowadzona jest zmiana, kóra polega na zwiększeniu limitu zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do prac w gospodarstwie:

  • ze 100 do 110 litrów na 1 ha użytków rolnych - w przypadku rocznego limitu ustalanego dla powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień
  • 1 lutego danego roku,
  • z 30 do 40 litrów na 1 średnią roczną dużą jednostkę przeliczeniową bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku - w przypadku rocznego limitu ustalanego dla chowu lub
  • hodowli bydła.

Resort zakłada, że kwota zwrotu podatku akcyzowego uwzględnia stawkę zwrotu podatku akcyzowego do 1 litra ON w wysokości 1,00 zł, powierzchnię do której producenci rolni ubiegać się będą o zwrot podatku akcyzowego (ok. 11,4 mln ha oraz ok. 4,3 mln DJP - na podstawie sprawozdań wojewodów związanych z rozliczeniem dotacji celowej z realizacji wypłat producentom rolnym zwrotu podatku akcyzowego).

W przypadku przekroczenia limitu wydatków na zwrot podatku akcyzowego i w razie potrzeby minister rolnictwa będzie wdrażał mechanizm korygujący. Ma on polegać na zmniejszeniu stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w następnym roku.

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

9 ulubionych miejsc kleszczy w ciele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zwrot podatku akcyzowego będzie wyższy. Ale czy już w 2021 roku? - Gazeta Pomorska