Żywność w internecie sprzedaje się coraz lepiej. Kupowanie warzyw czy wędlin online weszło nam w nawyk

Agnieszka Romanowicz
Agnieszka Romanowicz
Sprzedaż warzyw i owoców na bazarach stacjonarnych rolnicy rozszerzają o sprzedaż online z dostawą do domu. W drugim półroczu 2022 r. z kujawsko-pomorskiego e-bazarku skorzystało blisko 13 tys. nowych klientów. W ofercie są owoce, warzywa, przetwory mięsne i nabiał, a także rękodzieło, kwiaty, potrawy, drobny inwentarz. Co i za ile można kupić teraz na kujawsko-pomorskim e-bazarku? Zobaczcie w naszej galerii.
Sprzedaż warzyw i owoców na bazarach stacjonarnych rolnicy rozszerzają o sprzedaż online z dostawą do domu. W drugim półroczu 2022 r. z kujawsko-pomorskiego e-bazarku skorzystało blisko 13 tys. nowych klientów. W ofercie są owoce, warzywa, przetwory mięsne i nabiał, a także rękodzieło, kwiaty, potrawy, drobny inwentarz. Co i za ile można kupić teraz na kujawsko-pomorskim e-bazarku? Zobaczcie w naszej galerii. Archiwum Polska Press
Sprzedaż żywności przez internet ma rosnąć szybciej niż sprzedaż odzieży czy elektroniki - nawet o 40 proc. rocznie. Najczęściej kupujemy od rolników ziemniaki, owoce, warzywa i miód.

Raport Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie z 2022 r. pt. „Sprzedaż produktów żywnościowych przez rolników z wykorzystaniem internetu z perspektywy producentów i konsumentów” dowodzi, że kupowanie żywności online, które nasiliło się wraz z wybuchem pandemii, weszło nam w nawyk.

Wzrost o 40 proc. rocznie

Badanie agencji Nielsen „Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” wykazało, że wzrost liczby kupujących produkty spożywcze online wyniósł w 2020 r. 65 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Trend wzrostowy utrzymuje się.

- Sprzedaż produktów spożywczych online będzie rosła najszybciej, nawet o 40 proc. rocznie. Dzięki takiemu przyśpieszeniu podwoi się udział produktów spożywczych w całkowitej sprzedaży przez internet – z obecnych 5 proc. do 11 proc. w 2026 roku – czytamy w raporcie.

Połowę wartości sprzedaży detalicznej online stanowią obecnie produkty z kategorii: moda, elektronika oraz zdrowie i uroda. Według raportu między rokiem 2021 a 2027 kategoria sprzedaży produktów spożywczych zyska na znaczeniu głównie ze względu na wysoki udziału sprzedaży żywności w ogólnej sprzedaży detalicznej w Polsce.

Ziemniaki, jaja, miód

Spośród produktów, które respondenci kupują online od rolników najczęściej, są ziemniaki (52,4 proc.), a następnie jaja (51,3 proc.), miód i produkty pszczele (51,3 proc.). Motywacją do zakupów przez internet jest zwykle oszczędność czasu (38 proc. konsumentów), a także możliwość porównania ofert (35 proc. wskazań), duży wybór (33 proc.), dostawa prosto do domu (33 proc.), atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach stacjonarnych (33 proc.).

Produkty żywnościowe kupione od rolników z wykorzystaniem internetu najczęściej odbierano osobiście w gospodarstwie (62,9 proc.), korzystano też z firmy kurierskiej i poczty (27,9 proc.) oraz dowozu przez producenta (24 proc.).

Raport zawiera również opinie sprzedawców - właścicieli, współwłaścicieli, dzierżawców gospodarstw rolnych, najczęściej specjalizujących się w uprawach polowych (30,9 proc.) i ogrodniczych (18,7 proc.), w chowie zwierząt (15,1 proc.). Wśród ankietowanych sprzedawców było 44 z województwa kujawsko-pomorskiego.

Za największą zaletę sprzedaży online wskazali dostęp do dużej liczby potencjalnych nabywców (46,4 proc. badanych), szybkość znalezienia nabywców (28,8 proc.) oraz możliwość nawiązania trwałych relacji z klientami (17,9 proc.). Rolnicy przede wszystkim zwracali uwagę na to, że „na wsi jest mały krąg ludności, a w internecie można znaleźć więcej odbiorców” . Ale pojawiały się też inne odpowiedzi, np. „wymogi świata”, „próba, chciałam sprawdzić jak to się sprzeda” oraz „dziś to podstawa”.

Darmowe ogłoszenia

O wyborze platformy do sprzedaży żywności przez internet w największym stopniu decydowała możliwość bezpłatnego zamieszczania ogłoszeń (76,4 proc. zapytanych). W raporcie osobno przyjrzano się jednej z nich - platformie Polski e-bazarek - gdzie rolnicy najczęściej sprzedawali: owoce (24,6 proc.), warzywa (20,6 proc.), w tym ziemniaki (17,5 proc.), miód i produkty pszczele (15,9 proc.), zboża (9,5 proc.), sery podpuszczkowe (9,5 proc.), jaja (7,9 proc.), twarogi (7,9 proc.) oraz przetwory owocowe i warzywne np. soki, dżemy, powidła, kiszonki, sałatki (7,9 proc.), przetwory mleczne tj. śmietana, jogurt, kefir, maślanka (6,3 proc.).

W drugim półroczu 2022 r. z kujawsko-pomorskiego e-bazarku skorzystało blisko 13 tys. nowych klientów. W ofercie są owoce, warzywa, przetwory mięsne i nabiał, a także rękodzieło, kwiaty, potrawy, drobny inwentarz. Co i za ile można kupić teraz na kujawsko-pomorskim e-bazarku? Zobaczcie w naszej galerii.

ŹRÓDŁO: CDR

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Żywność w internecie sprzedaje się coraz lepiej. Kupowanie warzyw czy wędlin online weszło nam w nawyk - Gazeta Pomorska