Z raportu wynika, że inwestycje tych miliarderów, mających łącznie 2,4 biliona dolarów udziałów w 183 firmach, dają rocznie średnio 3 miliony ton ekwiwalentu CO2 na osobę, czyli milion razy więcej niż 2,76 ton ekwiwalentu CO2, co jest średnią dla osób żyjących w dolnych 90 proc.
Podróż samolotem
Jak duża jest emisja dwutlenku węgla (CO2), powstającego przy spalaniu paliwa w silnikach samolotu? I jaki jest „ślad węglowy” naszej podróży, czyli emisja CO2 w przeliczeniu na jedną podróżującą osobę? To oczywiście zależy od tego, gdzie lecimy: im dalej, tym większe emisje. Nie bez znaczenia jest też to, jakie linie lotnicze wybierzemy. Transport lotniczy odpowiada za emisję ok. miliarda ton dwutlenku węgla (CO2) rocznie.
Powiedzmy, że korzystamy z usług naszego narodowego przewoźnika – Polskich Linii Lotniczych „LOT” i udajemy się z Warszawy do Lizbony. To jeden z dłuższych lotów, jaki możemy odbyć w Europie. Podróż w jedną stronę to 228 kilogramów wyemitowanego CO2 na głowę; w obie strony zatem: 456 kg CO2.
Z londyńskiego Heathrow do nowojorskiego JFK: 460 kg, w obie strony 920 kg. Z Warszawy do Chicago: 624 kg CO2 w jedną stronę, w sumie 1248 kg. Czyli 1.25 tony CO2.
Źródło: Smog Lab
Prywatne loty
Średni roczny ślad węglowy prywatnych lotów przeciętnego celebryty wynosi 3256,36 ton CO2. 1 proc. najbogatszych ludzi, czyli około 60 mln osób, które zarabiają powyżej 109 000 dolarów rocznie, emituje 70 razy więcej dwutlenku węgla niż najbiedniejsze 50 proc. ludności. W efekcie tylko 1 proc. ludzi odpowiada za 50 proc. emisji pochodzących z lotnictwa, podaje Świat OZE.
Pociąg
- Jedynie 0,4 proc. CO2 emitowanego przez transport w Europie pochodzi z transportu kolejowego. To rekordowo mało w porównaniu do alternatywnych form podróżowania. Po przeliczeniu na pasażera okazuje się, że pociągi produkują 3 razy mniej dwutlenku węgla niż samochody i aż 8 razy mniej niż samoloty. Jednak gazy cieplarniane to nie tylko dwutlenek węgla. Kolej stanowi jedyny środek transportu, który od roku 1990 zmniejszył ogólną emisję spalin – dzięki modernizacji lokomotyw, które z roku na rok są coraz bardziej przyjazne środowisku - podaje Urząd Transportu Kolejowego.
Na przykład, jeśli jedziemy pociągiem PKP Intercity z Warszawy do Wrocławia, na jednego pasażera przypada emisja na poziomie 11 kg dwutlenku węgla na pasażera.