- Z kontrolą stanu kombajnu nie należy czekać na ostatnią chwilę, nawet nowe maszyny należy odpowiednio przygotować - mówi Krzysztof Surowiec, kierownik regionalny w przedsiębiorstwie Kisiel w podkieleckim Górnie.
Zacznijmy od podstawowych zadań, jak sprawdzenie napięcia i stanu pasów, a potem łańcuchów w przenośnikach. - Zużyte pasy i łańcuchy bezwzględnie należy wymienić , luźne podciągnąć - radzi Paweł Kania, specjalista firmy Case IH. Przypomina, że konieczne jest gruntowne przesmarowanie wszystkich punktów smarowniczych, zgodnych ze schematem smarowania. W dalszej kolejności sprawdzamy węże oraz połączenia hydrauliczne. Wszelkie nieszczelności należy wyeliminować. Istotne jest skontrolowanie poziomu płynów oraz olejów - hydraulicznego i silnikowego - i oczywiście ich uzupełnienie. Kolejno sprawdzamy stan łożysk.
Ważna jest kontrola łożysk w kołach kombajnu. (fot. Łukasz Zarzycki)
- Ważne jest przeprowadzenie kalibracji elementów sterowanych elektrycznie, jak szczelina sit, szczelina rotora, poziomowanie hedera. Zwróćmy uwagę także na stan sit i wentylatora – dodaje Paweł Kania. Teraz i przed wyjazdem zbadajmy ciśnienie powietrza w kołach i stan ogumienia, a także stan noży i przeciwnoży szarpacza słomy.
- Sprawdźmy ustawienia rotora - radzi Krzysztof Surowiec.
Heder kombajnu również wymaga dokładnej lustracji. – Zacznijmy od kontroli napięcia oraz stan pasów, wymieńmy zużyte, a luźne podciągnijmy – podkreśla ekspert. Tu także ważne jest przesmarowanie punktów smarowniczych. Sprawdźmy stan kosy, żyletek i bagnetów. Przyjrzyjmy się, w jakim stanie jest przenośnik ślimakowy, wyregulujmy jego ustawienia, potem uzupełnijmy palce podające ślimaka.
- Zwróćmy uwagę na wszelkie systemy sterowania, jakie obsługujemy z kabiny. Przejedźmy się kombajnem i skontrolujmy, jak pracują kierownica, hamulce, gaz, biegi... - dodaje ekspert. (fot. Łukasz Zarzycki)
Jak mówi Krzysztof Surowiec, już w samym sezonie prac konieczne jest codzienne kontrolowanie maszyny. – Kombajn pracuje w warunkach dużego zapylenia, dlatego tym bardziej pamiętajmy o czyszczeniu wszelakich filtrów i chłodnicy – podsumowuje specjalista z firmy Kisiel.
Check-lista kombajnu
1. Sprawdzenie:
- napięcia i stan pasów
- napięcia i stan łańcuchów (przenośników pochyłego, ziarnowego i kłosowego)
- szczelności wężów i połączenia hydraulicznych
- poziomu płynów i olejów
- stanu łożysk
- stanu sit i wentylatora
- stanu kół
- stanu noży i przeciwnoży.
2. Przesmarowanie punktów smarowniczych.
3. Kalibracja elementów sterowanych elektrycznie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?