Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku ogłosił kolejną edycję konkursu związaną z usuwaniem azbestu. Każdy, kto chce się pozbyć szkodliwego materiału z posesji, powinien zgłosić się do swojego urzędu gminy. Tam otrzyma odpowiedź, jak wypełnić wniosek, co powinien on zawierać i co zrobić, żeby zakwalifikować się do dofinansowania.
W roku 2015 WFOŚiGW w Gdańsku podpisał 80 umów z 78 gminami oraz 2 powiatami z terenu województwa pomorskiego. Z całego województwa usunięto ponad 3505 ton azbestu. Koszty zostały oszacowane na ponad 2 mln zł, z czego dofinansowanie w formie dotacji wyniosło ponad 1,5 mln zł. W samym powiecie kartuskim koszty oszacowano na ponad 156 tys. zł, a dofinansowanie z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW wyniosło ponad 132 tys. zł.
Jednym z pionierów wśród gmin, które już w 2007 r. włączyły się do programu usuwania azbestu, jest gmina Kartuzy.
- Zainteresowanie programem i możliwością pozyskania dotacji na pozbycie się azbestu ze swojej posesji jest duże - mówi Natalia Lekner, zastępca kierownika Wydziału Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Kartuzach. - Rekordowe było w ubiegłym roku, ale w tym również pobrano bardzo wiele wniosków, więc może się okazać jeszcze większe. Być może starym zwyczajem ludzie pobrali wnioski, a z ich wypełnieniem i oddaniem czekają do ostatniego dnia - dodaje.
Pierwsze podejrzenia o szkodliwości azbestu dla zdrowia pochodzą z lat 1900 - 1906. Dziś już wiadomo, że azbest jest bardzo groźnym czynnikiem chorobotwórczym. Włókna azbestu trafiają do organizmu głównie z wdychanym powietrzem. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że działanie azbestu zwiększa ryzyko wystąpienia raka płuc aż 50 razy. Podejrzewa się, że azbest może być również przyczyną takich schorzeń jak nowotwory krtani, żołądka i jelit, trzustki, jajnika czy chłoniaki.
Warto więc pozbywać się szkodliwego dla zdrowia i życia materiału, tym bardziej że o dotację na ten cel mogą się ubiegać wszyscy, osoby fizyczne, wspólnoty czy spółdzielnie mieszkaniowe. Dofinansowaniu podlega demontaż, transport i utylizacja azbestu. Dotacja może wynieść maksymalnie do 60 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych. Samodzielny demontaż wyrobów azbestowych jest prawnie zabroniony. Warto znaleźć odpowiednią firmę, legitymującą się właściwymi pozwoleniami, certyfikatami i referencjami w zakresie prac demontażowych z materiałami niebezpiecznymi. Po wykonaniu demontażu firma przetransportuje niebezpieczny odpad na specjalne składowisko. W przypadku samodzielnego demontażu ta możliwość nie wchodzi w grę, a wywożenie azbestu na dzikie wysypiska niszczy środowisko, jest karalne, jak również sprzeczne z zasadami etycznymi.
Lucyna Puzdrowska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?