Rolnicy mają problem z dopłatą do paliwa przez pominięte kody. Błąd jest naprawiany

Oprac. AGW
pixabay.com
Zazwyczaj rolnik poszukuje paliwa możliwie najtańszego i w pobliżu gospodarstwa. Okazało się, że kod, jakim paliwo jest oznaczone również ma znaczenie podczas ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego.

"Oczywistym jest, że rolnicy przy zakupie oleju napędowego sugerują się ceną oraz odległością do stacji paliw. Przy wyborze paliwa w żaden sposób nie kierują się oznaczeniami, gdyż nie mają wiedzy, jakimi kodami na danej stacji paliw są one oznaczone", pisze w liście do premiera Mateusza Morawieckiego Wielkopolska Izba Rolnicza. To, o czym pisze izba, powoduje, że zmiany w art. 1 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego są jej zdaniem całkowicie niezrozumiałe.

Według WIR informacje o skróceniu listy kodów paliwa były zbyt mało rozpowszechnione. "Pozostawienie przepisów w obecnym kształcie powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku za paliwa już zakupione, które opatrzone zostały „feralnymi” kodami, jednocześnie nie pozwala rolnikom w pełni korzystać ze zwiększonego limitu zwrotu", piszą gospodarze.

Przeczytaj też: Wnioski o dopłaty 2019. Kiedy złożyć oświadczenie o płatności bezpośrednie? Kto może skorzystać? [wideo]

To sprawia, że Wielkopolska Izba Rolnicza zwróciła się z prośbą do premiera "o niezwłoczne podjęcie działań mających na celu przywrócenie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego dla paliw oznaczonych kodami, które zostały pominięte w regulacjach prawnych z dnia 9 listopada 2018 r."

Przepisy obowiązujące od początku 2019 roku mówią o tym, że zwrot podatku akcyzowego przysługuje do oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz CN 3826 00.

Jak podaje na swojej stronie izba, faktury z 2019 r. na olej napędowy oznaczony innymi kodami są nieuwzględniane przy składaniu wniosku w urzędach gmin.

Nowelizacja ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego weszła w życie 1 stycznia tego roku. Dobrą wieścią dla rolników było podniesienie limitu do 100 zł na 1 ha. Dodatkowo wprowadzono 30 litrów na każdą dużą jednostkę przeliczeniową (DJP) dla rolników hodujących bydło. Zaskoczeniem okazała się krótka lista kodów CN, które mogą znaleźć się na fakturach potwierdzających zakup oleju napędowego, uwzględnianych w dopłatach.

Sprawdź też: Dopłaty do paliwa rolniczego 2019. Do kiedy złożyć wniosek o zwrot akcyzy, do kiedy faktury, stawka?

"Ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U z 2018 r. poz. 2244) ograniczono możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego za zakup oleju napędowego oznaczonego niektórymi kodami CN. W wyniku tej zmiany rolnikom nie należy się zwrot za zakup paliwa w 2019 r. z następującymi oznaczeniami: CN 2710 19 41, CN 2710 19 42, CN 2710 19 49 oraz CN 2710 20 11, CN 2710 20 12, CN 2710 20 13, CN 2710 20 14, CN 2710 20 15, CN 2710 20 16, CN 2710 20 17, CN 2710 20 18, CN 2710 20 19".

Wszystkie faktury - niezależnie od kodu

- Otrzymaliśmy ustne zapewnienie z ministerstwa rolnictwa, że błąd został już naprawiony i wszyscy rolnicy uprawnieni do pomocy, otrzymają zwrot podatku akcyzowego - mówi Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych.

Minister rolnictwa skomentował sprawę w programie Agrobiznes: "Rolnicy, którzy mają faktury bez tych kodów będą mieli rozliczane faktury na bieżąco. Natomiast w przypadku kodu CN, który jest kwestionowany, zostanie to naprawione, a gminy zostaną o tym poinformowane. Wtedy rolnicy będą mogli uzyskać zwrot także za paliwo oznaczone tym konkretnym kodem".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rolnicy mają problem z dopłatą do paliwa przez pominięte kody. Błąd jest naprawiany - Gazeta Pomorska