Zespół Regionalny Białcanie
Zespół "Białcanie" działa od 1994 roku w jednej z najbardziej urokliwych miejscowości Podhala - Białce Tatrzańskiej. Grupa skupia młodzież i dorosłych, a wywodzi się z dziecięcego zespołu góralskiego, założonego w Białce w latach 80 XX wieku. W 1997 roku zespół chwilowo zmienił nazwę na "Dolina Białki". W tym czasie był prowadzony przez Józefa Budza Miescorza. "Białcanie" prezentują i kultywują folklor górali podhalańskich, zachowując lokalną, właściwą dla rodzimej miejscowości specyfikę kulturową. Zespół bierze aktywny udział w wielu wydarzeniach kulturalnych, przeglądach, konkursach i festiwalach na terenie Polski, a także poza granicami kraju.
Zespół Wisła
Zespół Regionalny "Wisła" powstał w 1950 roku z inicjatywy Adama Niedoby. Mottem do działania zespołu jest pieśń jego autorstwa, która stała się hymnem górali beskidzkich. Wieloletni kierownik zespołu, znakomity muzyk, organizator, choreograf, autor pieśni i sztuk scenicznych tworzył widowiska artystyczne: "Fojtów Michoł", "Złamana granica", "Raubczyk", "Razem, zespołem, gromadą". Obecnie „wiślanie” wystawiają obrzędy takie jak np. „Dożynki”, „Wywodziny” czy „Oczepiny”. Zespół występował i występuje nadal na terenie całej Polski, biorąc udział w licznych festiwalach np. w Żywcu, Płocku, Kościerzynie, Radymnie, Mszczonowie, Kadzidle, Biskupinie, Kwidzynie, Janowcu. Artyści zapraszani są również do udział w imprezach zagranicznych, koncertowali m.in. w Danii, Holandii, Jugosławii, Turcji, na Węgrzech, Litwie czy we Włoszech, wielokrotnie będąc w Niemczech, Czechach we Francji i na Słowacji.
Zespół Pieśni i Tańca "Częstochowa" jest zjawiskiem wyjątkowym w życiu kulturalnym miasta, którego nazwę nosi, i któremu od 1978 r. niezmiennie przysparza sympatyków. Wielu z nich poznało Zespół jako gospodarza przeglądu zespołów folklorystycznych, organizowanego corocznie w ramach Dni Europejskiej Kultury Ludowej. Na tle wielu grup folklorystycznych z Polski i Europy "Częstochowa" prezentuje programy w pełni dojrzałe, mające nie tylko wysokie walory artystyczne, ale także porywające publiczność barwnością, dynamiką i rozmachem.
Droga do tej dojrzałości i poziomu artystycznego była długa i niełatwa. Zapewne tajemnicą pozostanie, jak udało się w okresie rozmaitych historycznych zawirowań utrzymać Zespół i stworzyć mu warunki rozwoju artystycznego. Zasługa to przede wszystkim ludzi z nim związanych: kadry instruktorskiej, opiekunów organizacyjnych, a w szczególności młodzieży „zarażonej” bakcylem muzyki ludowej i tańca. Widoczny zwłaszcza w ostatnim okresie rozwój artystyczny i dynamiczny wzrost aktywności "Częstochowy" zaowocował licznymi ofertami i zaproszeniami z całego niemal świata.Jako pierwszy polski amatorski zespół folklorystyczny występował w Chinach, uczestniczył także w Światowym Festiwalu Folklorystycznym w Caçapava do Sul w Brazylii oraz w dwóch festiwalach folklorystycznych w Stanach Zjednoczonych. Zespół koncertował w wielu krajach Europy odwiedzając Bułgarię, Włochy, Francję, Niemcy, Portugalię, Belgię, Austrię, Grecję, Łotwę, Węgry, Estonię, Czechy, Rumunię, Szkocję, Ukrainę i Macedonię. Również w kraju "Częstochowa" cieszyła się i cieszy nadal dużą popularnością i uznaniem, o czym świadczą liczne zaproszenia na koncerty, przeglądy i festiwale. Koncert z okazji jej dwudziestolecia otrzymał tytuł "Wydarzenia roku", przyznany przez czytelników częstochowskiej mutacji "Gazety Wyborczej". To samo wyróżnienie spotkało widowisko muzyczno-taneczne "Carmina Burana" Carla Orffa realizowane wespół z Filharmonią Częstochowską. Wśród licznych przedsięwzięć artystycznych, w których uczestniczył Zespół warto wymienić udział w przygotowaniu, wspólnie z artystami Teatru Wielkiego w Łodzi dwóch oper Stanisława Moniuszki – "Strasznego dworu" oraz "Halki", a także częstochowskiej inscenizacji "Krakowiaków i górali" Wojciecha Bogusławskiego. Równie ciekawą i efektowną inicjatywą były plenerowe widowiska obrzędowe "Wesele częstochowskie" oraz "Noc Świętojańska". Udział w tych poważnych przedsięwzięciach potwierdził wysoki poziom artystyczny Zespołu, którego aktywność systematycznie wzrasta. Obecnie "Częstochowa" liczy 80 osób, pracujących w trzech grupach wiekowych. Zespół daje rokrocznie około 30 koncertów w kraju i za granicą, godnie reprezentując miasto oraz województwo na licznych przeglądach i festiwalach folklorystycznych.
Zespół Čači Vorba
Čači Vorba ("czaczi worba") to jeden z najbardziej uhonorowanych za granicą polskich wykonawców ostatnich kilku lat, wyróżniony "Folkowym Fonogramem Roku" oraz brytyjskim tytyłem "Songlines' Top of the World Album". Lubelska grupa Čači Vorba specjalizuje się w żywiołowej mieszance muzyki cygańskiej, karpackiej oraz bałkańskiej. Serwuje akustyczną fuzję muzyki etnicznej, jazzu, nowoczesnej bałkańskiej muzyki weselnej oraz innych gatunków wykonywaną na tradycyjnych akustycznych instrumentach. Zaskakują błyskotliwymi połączeniami w stylu "bałkańskiego twista", czy "rumuńskiego rock'n'rolla". Ze swoją charyzmatyczną wokalistką i wirtuozką skrzypiec Marią Natanson, która jako 15-latka porzuciła szkołę muzyczną i rodzinny dom, udając się w góry w poszukiwaniu żywej muzyki cygańskiej i karpackiej, Čači Vorba odniosła w ciągu ostatnich kilku lat duży europejski sukces. Zachodnioeuropejska prasa gatunku world-music okrzyknęła grupę mianem «jednego z najdoskonalszych i najbardziej dynamicznych zespołów folkowych z Europy Wschodniej» ostatniego czasu, zaś berlińska reedycja ich debiutu płytowego «Tru Speech» (Oriente Musik, 2010) otrzymała m.in. «Nagrodę Niemieckich Krytyków Fonograficznych», #8 «World Music Charts Europe», szwedzką «Lira Gillar». Portal Folk24.pl zaliczył krążek do 10 najważniejszych polskich albumów folkowych minionej dekady. Čači Vorba ma na koncie prawie 300 koncertów w 15 krajach.