Kiszonki z warzyw wspomogą odporność w okresie jesienno-zimowym. Jakie warzywa warto włożyć do słoika?

Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Do procesu kiszenia potrzebna jest poszatkowana biała kapusta. Ilość uzależniona jest od tego, jaką objętość końcową chcemy uzyskać. Opcjonalnie, oprócz soli, można dodać wybrane zioła i startą marchewkę. Uzyskaną mieszankę należy kilkukrotnie ubijać, aby wypuścić soki. Im mniej powietrza znajdzie się w słoikach - tym lepiej, wpłynie to pozytywnie na fermentację. Przygotowane weki powinny przebywać w zaciemnionym miejscu od tygodnia do dwóch.
Do procesu kiszenia potrzebna jest poszatkowana biała kapusta. Ilość uzależniona jest od tego, jaką objętość końcową chcemy uzyskać. Opcjonalnie, oprócz soli, można dodać wybrane zioła i startą marchewkę. Uzyskaną mieszankę należy kilkukrotnie ubijać, aby wypuścić soki. Im mniej powietrza znajdzie się w słoikach - tym lepiej, wpłynie to pozytywnie na fermentację. Przygotowane weki powinny przebywać w zaciemnionym miejscu od tygodnia do dwóch. pixabay.com
W czasach pandemii zdrowie to hasło-klucz do naszego szczęścia. Nabieranie odporności to proces, który ciągle trzeba wspomagać. Jak zatem zadbać o siebie i nie dać się najróżniejszym chorobom? Warto postawić na kiszonki z warzyw! Podpowiadamy, co kisić i jak kisić, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem niezależnie od aury za oknem.

Kilkadziesiąt lat temu, gdy nie było Internetu, tysięcy książek i poradników dietetycznych, każdy wiedział, jak wielką moc mają kiszonki z warzyw. Nasze babcie tworzyły przetwory, które były nieodłączną częścią ich kuchni, a nasi rodzice cieszyli się dzięki nim dużo większą odpornością niż my. Dziś, coraz chętniej wracamy do korzeni i stawiamy na to, co naturalne.

Jakie produkty wykorzystać na kiszonki z warzyw?

W Polsce można znaleźć szereg produktów, które dzięki odpowiedniej obróbce nabiorą smaku i wartości odżywczych. Nasze pola to skarbnice ogórków, buraków czy innych zdrowych warzyw. Dostępne od ręki, w każdym gospodarstwie czy bazarku, powinny wylądować w słoikach i być wybawieniem na jesienno-zimowe dni. Owszem, półki sklepowe uginają się od gotowców, ale czy nie lepiej smakuje to, co wyszło spod naszych rąk?

Klasyka gatunku wśród kiszonek z warzyw

Kapusta, w formie poszatkowanej i zasypanej solą, w szczelnym zamknięciu kisi się i wydziela witaminy oraz kwas mlekowy, które dla naszego organizmu potrafią uczynić wiele dobrego. Oprócz niskokaloryczności kiszonki, do jej zalet można zaliczyć wpływ na florę bakteryjną jelit, odporność, a także regulację poziomu cukru we krwi.

Ogórki w formie zakiszonej to bomba witaminowa, która jednym kojarzy się z tradycyjną przystawką weselną i imprezową, drugim z naturalnym i drogocennym lekarstwem na dolegliwości. Koneserzy prześcigają się w pomysłach na kiszenie, a na grupach dyskusyjnych wciąż trwa spór, jakiej dodać soli i jakiej używać wody. Nie zmienia to faktu, że każdy dobiera składniki na podstawie własnego smaku i upodobania. Jeden słoik zakwaszonych warzyw oczyszcza organizm, zapobiega anemii, poprawia trawienie, wspomaga odporność, a także obniża cholesterol.

A może coś nowego? Hity wśród kiszonek z warzyw

Pomidory to klasyka uprawy, w gospodarstw znajdziemy różne odmiany i kolory. Na co dzień używane do zup i sosów, są też świetnym składnikiem do kiszenia. Przepis ten znany jest na Ukrainie, ale coraz częściej trafia do polskich kuchni. Proces przygotowania niczym nie różni się od tradycyjnego kiszenia ogórków czy kapusty, ważne są jednak składniki. W tym przypadku króluje czosnek, gorczyca, koper, zioła, chrzan oraz solanka potrzebna do zalewy. Taki gotowiec to źródło witaminy C, magnezu, wapnia i potasu.

To też może Cię zainteresować

Buraki, przez wielu niedoceniane, mogą przyjemnie poruszyć kubki smakowe, zwłaszcza w wersji kiszonej. Warzywa te wpływają na odporność, układ krwionośny, pomagają walczyć z rakiem oraz usuwają toksyny. Kilka kęsów może być zbawienne dla pań w okresie menopauzy - obniżenie ciśnienia krwi złagodzi uderzenia gorąca.

Papryka w wersji kiszonej to kolejny probiotyk na naszej liście. W surowej postaci ma dużo więcej witaminy C niż cytryna. Ukiszona zwiększa przyswajalność witamin oraz błonnika, a co za tym idzie, wspiera pracę układu pokarmowego. Wariacji na temat papryki jest wiele - można skusić się na każdy kolor oraz rodzaj. Zwolennicy ostrych smaków mogą użyć do przepisu wariantu chilli.

Rzodkiewki na co dzień lądują na naszych kanapkach, w twarożku lub sałatce. Wyobrażenie tego produktu w formie zakwaszonej jest ciężkie, ale okazuje się, że ta wersja jest hitem. Nie ma konkretnego przepisu, dobór przypraw jest kwestią indywidualną. Po paru dniach zmienia się kolor, produkty bledną ale nie tracą żadnej wartości odżywczej. Wręcz przeciwnie - dzięki fermentacji zyskują działania przeciwbakteryjne, żółciopędne, redukują apetyt oraz wzmacniają włosy i paznokcie.

Jesienno-zimowy okres wystawia na próbę nasze organizmy. Wspieranie odporności powinno być codziennością. Czasem warto zaufać naturze, sprawdzonym od lat przepisów i postawić na domowe sposoby.

Mocne wsparcie dla przemysłu rolno-spożywczego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie