5/7
Poza ww. wzrostami aż 5 innych kategorii odnotowało...
fot. Grzegorz Olkowski

Nabiał i warzywa dużo droższe niż przed rokiem

Poza ww. wzrostami aż 5 innych kategorii odnotowało dwucyfrowe podwyżki. Zdrożały takie grupy towarowe, jak nabiał – o 21,8% (m.in. ser żółty – o 26,7%), warzywa – 21,3% (np. ziemniaki – o 44,9%, cebula – o 44,3%), używki – o 19,9% (herbata czarna – o 41,7%), napoje – o 14,1% (woda niegazowana – o 36%), a także owoce – o 11,4% (mandarynki – o 18,6%).

Zmniejszona produkcja mleka u głównych eksporterów na świecie w 2021 roku przyczyniła się do podwyżek cen wszystkich produktów mleczarskich. Z kolei warzywa były droższe niż rok wcześniej wskutek słabszych zbiorów w kraju. W przypadku ziemniaków spadek produkcji w 2021 wyniósł 10% w relacji rocznej – podaje Mariusz Dziwulski.

6/7
Tylko 3 kategorie odnotowały jednocyfrowe wzrosty, tj....
fot. Szymon Starnawski /Polska Press

Pieczywo jeszcze podrożeje

Tylko 3 kategorie odnotowały jednocyfrowe wzrosty, tj. pieczywo o 7,9% (chleb – 7,9%), dodatki spożywcze – o 2,4% (keczup – o 10,2%), a także chemia gospodarcza – 1,2% (płyn do mycia w górę – wzrost o 5%).

Dr Łuczak ostrzega, że pieczywo, które jeszcze miesiąc temu miało stosunkowo atrakcyjne ceny w promocji, może wkrótce mocno zdrożeć. W związku ze skokowymi podwyżkami od stycznia br. opłat za gaz oraz prąd istotnie wzrosną koszty prowadzenia piekarni.

– Pieczywo drożeje wraz rosnącymi cenami surowców do produkcji. Do tego dochodzą zwiększone koszty m.in. energii, paliw oraz wynagrodzeń. Przyspieszenie dynamiki cen mąki na koniec 2021 roku, wyższe koszty nośników energii oraz dalsze podwyżki pensji minimalnej spowodują, że tempo wzrostów cen pieczywa prawdopodobnie zwiększy się do ponad 10% – zapowiada ekspert z PKO Banku Polskiego.

7/7
Jedynie produkty sypkie odnotowały spadek i to symboliczny –...
fot. Grzegorz Olkowski

Ceny produktów sypkich

Jedynie produkty sypkie odnotowały spadek i to symboliczny – 2,2%. Tu najmocniej na minusie jest cukier – 6,9%.

Natomiast mąka podrożała o 9,4%. Ekspert z Grupy BLIX uważa, że podatek cukrowy wpłynął na zmniejszenie popytu na słodzone napoje. Producenci cukru, chcąc utrzymać wolumen sprzedaży, oferują atrakcyjne ceny. Sieci handlowe mogły więc zaoferować większe obniżki, żeby bardziej zachęcić do zakupów w okresie świąteczno-noworocznym.

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczPrzejdź na i.pl

Zobacz również

Rolnik z Kujaw w pożarze stracił sprzęt. To było podpalenie - potrzebna pomoc

Rolnik z Kujaw w pożarze stracił sprzęt. To było podpalenie - potrzebna pomoc

200 odcinków Rolnicy. Podlasie. Najbardziej zapamiętane wydarzenia i sytuacje

200 odcinków Rolnicy. Podlasie. Najbardziej zapamiętane wydarzenia i sytuacje

Polecamy

Potężna kolejka przed poznańską galerią! Rośliny rozeszły się jak "świeże bułeczki"

Potężna kolejka przed poznańską galerią! Rośliny rozeszły się jak "świeże bułeczki"

Rolnik z Kujaw w pożarze stracił sprzęt. To było podpalenie - potrzebna pomoc

Rolnik z Kujaw w pożarze stracił sprzęt. To było podpalenie - potrzebna pomoc

200 odcinków Rolnicy. Podlasie. Najbardziej zapamiętane wydarzenia i sytuacje

200 odcinków Rolnicy. Podlasie. Najbardziej zapamiętane wydarzenia i sytuacje