Oświadczenia majątkowe radnych i wójtów. Co trzeba w nich ujawnić? Brak oświadczenia rodzi konsekwencje

OPRAC.:
Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania.
Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. pixabay.com/Iffany
W wyborach samorządowych 2024 wybraliśmy - lub jeszcze będziemy wybierać w II turze - między innymi wójtów i radnych gmin. Ustawa o samorządzie gminnym określa ich zadania i szereg wymogów. Jednym z nich jest złożenie oświadczenia majątkowego. Co trzeba w nim wpisać i co grozi za nieprawdziwe dane lub brak oświadczenia? Co dzieje się ze składanymi oświadczeniami? Mówi o tym ustawa.

Spis treści

Oświadczenie majątkowe wójta i radnego. Co trzeba wpisać?

Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik czy kierownicy mają obowiązek złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, czyli oświadczenia majątkowego. Jak wyjaśnia ustawa o samorządzie gminnym w artykule 24h., dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.

Wójt czy radny gminy w oświadczeniu majątkowym musi podać między innymi, jakie ma oszczędności, nieruchomości (np. mieszkania, domy, działki), roczne zarobki, samochody i inne ruchomości o wartości powyżej 10 tys. zł. W oświadczeniu wpisuje także kredyty i pożyczki.

Co trzeba podać w oświadczeniu majątkowym? Ustawa wymienia informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub od związku metropolitalnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
  • dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych (np. samochody, ciągniki, maszyny)
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Przykładowo radna, która składa oświadczenie majątkowe, musi określić w nim, do kogo należą poszczególne składniki majątku, dochody i zobowiązania - te należące tylko do niej i co jest majątkiem wspólnym z małżonkiem.

Kiedy radny i wójt muszą złożyć oświadczenie majątkowe?

Radnych na kolejne 5 lat wybraliśmy 7 kwietnia, los kandydatów na wójta części gmin rozstrzygnie się w II turze 21 kwietnia 2024. Po tym, jak podczas pierwszej sesji rady gminy złożą ślubowanie, mają 30 dni na złożenie oświadczenia majątkowego.

Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:

  • radny - przewodniczącemu rady gminy;
  • wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie;
  • zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

Z ustawy wynika, że do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru.

„Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem kadencji”.

Oświadczenia składają także

  • zastępca wójta,
  • sekretarz gminy,
  • skarbnik gminy,
  • kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
  • osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną
  • oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta

składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia.

Co dzieje się z oświadczeniami majątkowymi?

Osoby, które otrzymały oświadczenia, analizują je, robi to też urzędu skarbowego. Trzeba mieć świadomość, że jeden z dwóch egzemplarzy jest przekazywany urzędowi skarbowemu. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez 6 lat.

„Podmiot dokonujący analizy (...) jest uprawniony do porównania treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT)”.

Majątkiem może zainteresować się nawet CBA. To dlatego, że w przypadku podejrzenia, że np. wójt podał w nieprawdę w oświadczeniu lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do Centralnego Biura Antykorupcyjnego z wnioskiem o kontrolę oświadczenia majątkowego.

Czy oświadczenia majątkowe są jawne? Ustawa określa:

  • Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.
  • Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono.
  • Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej

Co grozi radnemu i wójtowi, jeśli nie złożą oświadczeń majątkowych?

Niezłożenie oświadczenia majątkowego mimo upływu dodatkowego terminu przez radnego lub wójta - powoduje wygaśnięcie mandatu. W przypadku m.in. zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika brak złożenia oświadczenia powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia złożenia oświadczenia.

Natomiast jeżeli skarbnik gminy nie złoży w terminie oświadczenia majątkowego, rada gminy odwołuje go, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia.

„Jeżeli sekretarz gminy, zastępca wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia”.

Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.

Wzór oświadczenia majątkowego jest do pobrania na stronach gmin, zamieszczamy również w galerii.

Oświadczenia majątkowe radnych i wójtów. Co trzeba w nich ujawnić? Brak oświadczenia rodzi konsekwencje

Źródło: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal Strefa Agro codziennie. Obserwuj Strefę Agro!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.