Spis treści
E10 zamiast E5. Nie każdy zatankuje nowe paliwo
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10, poinformowało jeszcze w ubiegłym roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Choć nowe paliwo dalej będzie benzyną 95-oktanową, zmienia się zawartość biokomponentów. „Stara” Pb95 miała oznaczenie E5, od stycznia pojawiło się E10. Dla środowiska ma to znaczenie, ale z tankowania tej wersji nie będą mogli skorzystać wszyscy kierowcy.
O to, czy można zatankować E10, martwią się szczególnie właściciele starszych pojazdów. Resort klimatu przygotował specjalną wyszukiwarkę modeli aut z informacją, czy są kompatybilne z ulepszoną wersją benzyny. Wystarczy wejść na stronę e10.klimat.gov.pl.
Nowe paliwo to szansa dla rolników
O wdrożeniu benzyny na polski rynek mówiło się od kilku lat. Jak przypomina Maciej Badowski, strefabiznesu.pl, paliwo to jest już dostępne w innych europejskich państwach. Opiera się na użyciu biokomponentów, a te powstają m.in. ze zboża, ziemniaków lub buraków. Bioetanol jest niczym więcej jak alkoholem powstałym w wyniku fermentacji powyższych surowców.
Bioetanol dodawany jest do paliwa ze względu na ekologię. Zwiększenie jego ilości do 10 proc. oznacza, że zwiększy się popyt, a co za tym idzie, będzie potrzeba polskiego materiału rolnego. Kto go wyprodukuje? Rolnik. Wprowadzenie nowego rozwiązania może mieć więc pozytywny skutek dla branży – zagospodarowane zostaną większe ilości płodów rolnych.