Taką żywność Polska sprzedaje za granicę. Najwięcej eksportujemy do Niemiec

OPRAC.:
Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były w 2021 roku także: - Niderlandy (2,2 mld EUR, wzrost o 16%; eksport głównie mięsa drobiowego, papierosów, ziarna kukurydzy, soków owocowych i warzywnych, wyrobów czekoladowych oraz mięsa wołowego), - Francja (2,1 mld EUR, wzrost o 16%; wywóz przede wszystkim mięsa drobiowego, przetworów mięsnych, wyrobów czekoladowych, karmy dla zwierząt, wyrobów piekarniczych oraz mięsa wołowego) i - Włochy (1,9 mld EUR, wzrost o 10%; wywóz papierosów, mięsa wołowego, przetworów rybnych oraz karmy dla zwierząt stanowił blisko 50% wartości eksportu),- Czechy (1,6 mld EUR, wzrost o 5%; eksport przede wszystkim mięsa drobiowego, wyrobów piekarniczych oraz serów i twarogów.
Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były w 2021 roku także: - Niderlandy (2,2 mld EUR, wzrost o 16%; eksport głównie mięsa drobiowego, papierosów, ziarna kukurydzy, soków owocowych i warzywnych, wyrobów czekoladowych oraz mięsa wołowego), - Francja (2,1 mld EUR, wzrost o 16%; wywóz przede wszystkim mięsa drobiowego, przetworów mięsnych, wyrobów czekoladowych, karmy dla zwierząt, wyrobów piekarniczych oraz mięsa wołowego) i - Włochy (1,9 mld EUR, wzrost o 10%; wywóz papierosów, mięsa wołowego, przetworów rybnych oraz karmy dla zwierząt stanowił blisko 50% wartości eksportu),- Czechy (1,6 mld EUR, wzrost o 5%; eksport przede wszystkim mięsa drobiowego, wyrobów piekarniczych oraz serów i twarogów. 123rf
Udostępnij:
W ciągu roku wartość polskiego eksportu urosła o 9 procent. W 2021 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła rekordowy poziom 37,4 mld EUR. Sprzyjał m.in. kurs euro, drożały produkty i zapotrzebowanie było duże. Najwięcej Polska zarabia na zagranicznej sprzedaży mięsa, przetworów mięsnych i żywca, ziarna zbóż i jego przetworów, tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa opublikował w marcu 2022 raport: Analiza polskiego eksportu rolno-spożywczego w 2021 r. w podziale na główne grupy towarowe. I tak okazuje się, że 2021 r. w towarowej strukturze przychodów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały:

  • mięso, przetwory mięsne i żywiec (drobiowe (39 proc. – 2,7 mld EUR), przetwory mięsne (24proc. – 1,7 mld EUR), mięso wołowe (23proc. – 1,6 mld EUR) i mięso wieprzowe (11proc. – 0,8 mld EUR).
  • ziarno zbóż i przetwory,
  • tytoń i wyroby tytoniowe,
  • cukier i wyroby cukiernicze,
  • produkty mleczne,
  • ryby i przetwory rybne.
  • warzywa (w tym grzyby) i przetwory
  • owoce (w tym orzechy) i przetwory

Eksport wymienionych grup towarowych (bez owoców i warzyw) wygenerował łącznie 63 proc. wpływów uzyskanych z całego eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski.

Komu Polska sprzedaje żywność? Produkty rolno-spożywcze trafiają do 198 krajów

W 2021 r. polskie produkty rolno-spożywcze trafiły do odbiorców w 198 krajach na wszystkich kontynentach.

Znaczna dywersyfikacja kierunków eksportu pozwalała na niwelowanie spadku wartości eksportu do Wielkiej Brytanii, po opuszczeniu przez ten kraj unii celnej UE. 73 proc. to UE, w tym gronie odbiorców 25 proc. stanowią Niemcy.

Warunki do wzrostu eksportu żywności z Polski były sprzyjające

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa: W 2021 r. kontynuowana była wzrostowa tendencja w eksporcie towarów rolno-spożywczych z Polski – od 2004 r. jego wartość wzrosła ponad 7-krotnie. W 2021 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła rekordowy poziom 37,4 mld EUR, o 9% wyższy niż rok wcześniej.

Eksport rósł za sprawą kilku czynników. Utrzymywał się popyt na polskie produkty, które pomimo rosnących cen w drugiej połowie 2021 r., były konkurencyjne na rynku międzynarodowym.

Sprzedaż zagraniczną polskich produktów rolno-spożywczych wspierał korzystny dla krajowych przedsiębiorców kurs złotego względem euro oraz postępująca dywersyfikacja kierunków eksportu.

Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi
Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi KOWR

Bardzo dobre wyniki eksportu były również rezultatem rosnącej aktywności gospodarczej polskich przedsiębiorców, właściwego przygotowania krajowych firm do funkcjonowania w warunkach pandemii i dostosowania oferty asortymentowej do zróżnicowanych preferencji konsumentów zagranicznych.

Nie sposób nie wspomnieć o tym, jaki wpływ na wyniki sprzedaży zagranicznej uzyskiwane przez krajowych eksporterów w 2021 r. miały także wysokie ceny żywności na rynku światowym, mające odzwierciedlenie w rosnącej wartości miesięcznego indeksu cen żywności FAO.

W 2021 r. średnia wartość indeksu wzrosła ze 113,5 pkt w styczniu 2021 r. do 134,1 pkt w grudniu 2021 r., tj. o 20,6 pp.1 Znaczną dynamiką wzrostową charakteryzowały się w szczególności ceny olejów roślinnych (wzrost o 39,6 pp.), cukru (o 22,3 pp.), produktów mlecznych (o 17,7 pp.), produktów mięsnych (o 16,4 pp.) i zbóż (o 15,5 pp.).

Wartość importu towarów rolno-spożywczych wyniosła 24,7 mld EUR i była o 8,6% większa niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się w porównaniu z 2020 r. o 9,7 proc., osiągając 12,7 mld EUR (z tego 7,7 mld EUR w handlu z państwami UE-27 i 5,0 mld EUR z krajami pozaunijnymi).

Źródło: KOWR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Sytuacja cenowa w branży mięsnej w Polsce

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Agro
Dodaj ogłoszenie