Rolnicy zmienili podejście do zakupu nawozów. Ile za tonę? Grupa Azoty: będziemy starać się uatrakcyjnić ofertę

Agata Wodzień-Nowak
Agata Wodzień-Nowak
Środku produkcji rolnej to spory wydatek. Jednak bez nawozów i środków ochrony roślin plon może być mniejszy i gorszej jakości.
Środku produkcji rolnej to spory wydatek. Jednak bez nawozów i środków ochrony roślin plon może być mniejszy i gorszej jakości. pixabay.com/Elsemargriet
Jak niełatwa dla producentów rolnych sytuacja przekłada się na ich zachowania zakupowe, decyzje o wydatkach na środki do produkcji rolnej? Postanowiliśmy zapytać największych w Polsce producentów nawozów. Odpowiedziała nam Grupa Azoty. Sprawdzamy też aktualne ceny nawozów na koniec marca 2024.

Spis treści

Sytuacja rolników jest w ostatnich miesiącach wyjątkowo trudna. Niskie ceny skupu ich towarów wraz z próbami wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu znalazły finał w postaci licznych, intensywnych protestów. Sytuacja ekonomiczna wielu gospodarstw pogorszyła się.

Zakup nawozów na ostatnią chwilę

Czy w związku z tym widać zmianę w strukturze zakupów, związaną z oszczędzaniem, a może zmianę nawyków wynikających z większej precyzji, większą świadomość?

- Optymalizacja produkcji zachodzi w zakresie prowadzenia upraw i to nie tylko w kwestiach dotyczących nawożenia, ale również stosowania środków ochrony roślin - mówi Hubert Kamola, Członek Rady Nadzorczej delegowany do wykonywania obowiązków Wiceprezesa Zarządu Grupy Azoty S.A.

- Jak wszyscy wiemy, koszty środków do produkcji są ważnym elementem bilansu ekonomicznego gospodarstwa, na który dziś zwraca uwagę każdy producent. Każda złotówka musi być wydana świadomie, dlatego producenci rolni traktują wysoką efektywność nawożenia jako priorytet - zaznacza Hubert Kamola.

Przedstawiciel Grupy Azoty dostrzega zmianę: - Ostatnie tygodnie pokazały, że część rolników postanowiła kupować nawozy bezpośrednio przed aplikacją, co stanowi wyzwanie dla producentów, aby dostarczyć nawóz w odpowiednim czasie i w odpowiednie miejsce na terenie całej Polski.

Grupa Azoty zamierza dostosować ofertę do oczekiwań

Przed nami kwiecień, zatem na ogół koniec okresu stosowania azotu w pierwszej wiosennej dawce. Wjazd na pola w wielu miejscach kraju na przełomie lutego i marca utrudniały podmokłe pola.

Rolnicy w najbliższym czasie będą kontynuować siewy upraw jarych, zwalczać szkodniki np. w rzepaku, chwasty i choroby w zbożach. Niebawem przyjdzie czas na drugą dawkę azotu w uprawach. Czy rolnicy mogą liczyć na korzystne dla nich zmiany cen?

- Zbliżamy się do końca sezonu aplikacji nawozów azotowych, co w tym segmencie będzie wymagało dostosowania bieżących warunków handlowych do zmniejszonego zapotrzebowania. Z uwagi na specyfikę produkcji będziemy starać się uatrakcyjnić ofertę handlową (asortyment, cenę) do oczekiwań producentów rolnych przy jednoczesnym monitoringu efektywności produkcji poszczególnych upraw - zapowiada Hubert Kamola.

Ceny nawozów na koniec marca 2024

Zaglądamy do notować cen zbóż, które zebrał Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego - 25-29.03.2024 (ceny netto):

Nawozy azotowe

  • Mocznik z inhibitorem 190-197 zł/dt
  • Siarczan amonu 125 zł/dt
  • Saletrzak 133-180 zł/dt
  • Saletra amonowa 155-193 zł/dt

Nawozy wieloskładnikowe

  • Polifoska 6:20:30 - 265-280 zł/dt
  • Fosforan amonu 285-295 zł/dt
  • Amofoska 4:16:18 - 313 zł/dt

Potasowe

  • Sól potasowa 60% - 185-199 zł/dt
  • Korn-Kali 40% - 160 zł/dt

Wapniowe

  • Wapno mag-tlenk min 50% - 46-57 zł/dt
  • Wapno węgl. gr. CaCO3 min 50% - 52 zł/dt
  • Wapno mag. CaMg 28-16 - 71 zł/dt

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal Strefa Agro codziennie. Obserwuj Strefę Agro!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

echodnia.eu Targi Dom, Ogród i Ty w Targach Kielce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera