Nowa opłata dla właścicieli domów i mieszkań już obowiązuje. Chodzi o świadectwo energetyczne. Ile to będzie kosztować?

Justyna Madan
Justyna Madan
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który obowiązuje w Polsce już od kilkunastu lat, ale od 28 kwietnia 2023 roku, będzie on funkcjonował na innych zasadach. Kto musi je mieć, ile to kosztuje i jaka kara grozi za nieposiadanie takiego świadectwa?
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który obowiązuje w Polsce już od kilkunastu lat, ale od 28 kwietnia 2023 roku, będzie on funkcjonował na innych zasadach. Kto musi je mieć, ile to kosztuje i jaka kara grozi za nieposiadanie takiego świadectwa? 123rf
Nawet 1000 zł będą musieli zapłacić właściciele domów i mieszkań. 28 kwietnia 2023 r. weszło w życie nowe prawo budowlane. Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa, jakie zapotrzebowanie na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku. Dokument trzeba mieć, w innym wypadku grozi nam nawet kilka tysięcy złotych grzywny. Skąd wziąć świadectwo energetyczne?

Spis treści

Jak podaje portal rządowy sejm.gov.pl „świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku, czyli:

  • energii na potrzeby ogrzewania i wentylacji,
  • przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  • chłodzenia,
  • w przypadku budynków niemieszkalnych również oświetlenia”.

Dlaczego świadectwo energetyczne jest potrzebne?

Obowiązek posiadania w określonych sytuacjach świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wynika z prawa europejskiego. – Celem wprowadzenia obowiązku sporządzania świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie możliwości uzyskania oszczędności energii w budynkach – podaje informacyjny serwis rządowy.

Chociaż takie świadectwa istnieją w Polsce już od kilkunastu lat, to wcześniej musieli przygotowywać je właściciele domów wybudowanych po 2009 roku. Od 28 kwietnia 2023 roku świadectwo będą musieli posiadać również właściciele starszych domów jednorodzinnych i mieszkań.

Informacje zawarte w świadectwie umożliwiają właścicielowi, najemcy lub użytkownikowi budynku orientacyjne określenie rocznego zapotrzebowania na energię, a co za tym idzie – wiedzę o kosztach utrzymania związanych ze zużyciem energii.

Świadectwo trzeba przekazać nabywcy lub najemcy w momencie, gdy budynek, część budynku lub lokal będzie:

  • zbywany na podstawie umowy sprzedaży,
  • zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
  • wynajęty.

Świadectwo sporządza się w celu przekazania go najemcy lub kupującemu, a więc przy okazji najmu lub sprzedaży budynku lub części budynku (obowiązek ten funkcjonuje od 2015 r.).

Świadectwo należy również sporządzić i zamieścić w widocznym miejscu dla budynków:

  • o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów,
  • o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności.

„Inwestor będzie zobowiązany załączyć świadectwo charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (obowiązek wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r.). Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2 zabudowy do własnych celów mieszkaniowych” – podaje portal gov.pl.

Skąd wziąć świadectwo? Kto je zleca i wydaje?

Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zleca:

  • właściciel lub zarządca budynku (w przypadku sprzedaży lub najmu),
  • osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w przypadku zbycia tego prawa),
  • inwestor (przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie).

Charakterystykę energetyczną budynku, który dopiero jest w projekcie, może sporządzić projektant lub osoba, która posiada uprawnienia do opracowania świadectwa. Lista przedsiębiorstw, które są do tego uprawnione, znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

W przypadku gdy sprzedaż/najem dotyczy budynku, należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, natomiast jeśli sprzedaż/najem dotyczy części budynku (lokalu), należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej części budynku. Nabywca lub najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania świadectwa.

Świadectwo charakterystyki energetycznej przekazuje się w formie papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osoby uprawnionej.

Jest ważne 10 lat od dnia jego sporządzenia. Straci ważność wcześniej, jeśli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).

Świadectwo energetyczne można otrzymać w wersji papierowej lub elektronicznej. Fakt przekazania świadectwa zostanie odnotowany w akcie notarialnym, natomiast w przypadku braku jego przekazania – notariusz pouczy zobowiązanego do przekazania świadectwa o karze grzywny za niewywiązanie się z tego obowiązku.

Ile to kosztuje i jakie grożą kary za brak świadectwa?

Ważną informacją jest to, że jeśli chcemy sprzedać dom, w ogłoszeniu muszą zostać zawarte poniższe informacje (obowiązuje od 28 kwietnia 2023 roku):

  • wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową,
  • energia końcowa,
  • nieodnawialna energia pierwotna,
  • udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
  • jednostkowa wielkość emisji CO2.

Koszt uzyskania świadectwa zależy od lokalizacji, w większych miastach takich jak Warszawa, Wrocław czy Kraków kwota będzie zdecydowanie wyższa. Ogólnie koszt waha się pomiędzy 400 do 1000 zł. Wpływ na cenę ma też wielkość budynku i jego przeznaczenie, stopień skomplikowania bryły, zastosowane instalacje oraz dostępność dokumentacji technicznej.

Co się dzieje w przypadku, jeśli takiego świadectwa nie mamy? Do tej pory kara wynosiła 10 tys. zł. Obecnie ma ona wynieść kilka tysięcy złotych, ale tak naprawdę grzywna będzie ustalana indywidualnie przez notariusza, podczas sporządzania aktu notarialnego. Bardziej szczegółowe natomiast mają być kontrole systemów grzewczych i porównanie danych zawartych w świadectwie, ze stanem faktycznym.

Źródło: Sejm.gov.pl

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera