Spis treści
Świadomość odpowiedniego żywienia zwierząt domowych rośnie z każdym rokiem. Właściciele nie tylko rasowych psów i kotów starają się dobierać karmę odpowiednią do wielkości, rady czy alergii pokarmowych swoich pupili. Tymczasem skrupulatne analizowanie składu karmy przed jej zakupem może okazać się niekiedy daremne.
Kontrola karmy dla zwierząt wykazała nieprawidłowości
Z 35 aż z przypadku 28 kontrolowanych sklepów Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych stwierdziła nieprawidłowości. Poznaliśmy wyniki przeprowadzonej w II kwartale 2023 roku kontroli w zakresie jakości handlowej karmy dla zwierząt domowych.
Eksperci IJHARS sprawdzali zgodność pełnoporcjowych karm suchych i mokrych dla kotów i psów z obowiązującymi przepisami i deklaracją producenta.
Co jest nie tak z karmą dla psów i kotów?
Jak podaje IJHARS, badania laboratoryjne objęły 64 partie karm dla psów i kotów, z których blisko połowa (31) zakwestionowano. Nieprawidłowości dotyczyły m.in.:
- braku deklarowanych surowców mięsnych (głównie wołowiny),
- wykrycia niedeklarowanego mięsa kurczaka,
- niezgodnego z deklaracją poziomu zawartości składników analitycznych (np. tłuszczu, wilgotności).
To ważne parametry w przypadku zwierząt z uczuleniami czy innymi problemami zdrowotnymi. Kolejny skontrolowany parametr to znakowanie.
Skontrolowano 72 partie karm w zakresie znakowania, nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 30 partii (41,7 proc.). Dotyczyły m.in.:
- wprowadzania w błąd odnośnie nazwy i składu produktu, w związku z brakiem obecności deklarowanych surowców mięsnych lub wykryciem surowców niedeklarowanych,
- braku opisu karmy (rodzaju i gatunku zwierzęcia, dla którego przeznaczony jest dany produkt) lub podania go w niewłaściwy sposób („pełnowartościowa” zamiast „pełnoporcjowa”),
- niewłaściwego podania minimalnego okresu przechowywania lub braku informacji o warunkach przechowywania.
Kary i zalecenia dla producentów karmy dla zwierząt
PO przeprowadzonej kontroli i stwierdzeniu nieprawidłowości, na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, inspektorzy IJHARS wydali 19 decyzji administracyjnych, w tym 18 decyzji nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 29 tys. zł, a także nałożyli 1 mandat karny oraz wydali 17 zaleceń pokontrolnych.
Inspekcja zastrzega, że z uwagi na toczące się postępowania administracyjne oraz procedury odwoławcze, ostateczna liczba i wielkość zastosowanych sankcji może ulec zmianie.
Źródło: IJHARS