Roślinne zamienniki mięsa stanowią aktualnie 15% rynku paczkowanego rynku mięsa, a sprzedaż roślinnego zamiennika mleka między rokiem 2020 a 2022 wzrosła o 39%. W tym samym czasie mleko krowie odnotowało spadek sprzedaży o 1%.
Międzynarodowa organizacja pozarządowa Good Food Institute Europe (GFI Europe) przeanalizowała dane NielsenIQ, które wyraźnie wskazują, że sprzedaż roślinnych napojów oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17%. Jednocześnie niektóre z kategorii roślinnych alternatyw pozostawiły daleko w tyle swoje odzwierzęce odpowiedniki, a do tego zdecydowanie lepiej zniosły efekty inflacji.
Coraz chętniej pijemy roślinne mleko
O sukcesie można mówić w przypadku roślinnych zamienników mleka, które osiągnęło już proc. sprzedaży w całej mlecznej kategorii.
Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19% w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4%. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1%, podczas gdy cena tradycyjnych serów aż o 20%.
Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105% między 2020 a 2022 - niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105% w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.
Przedstawione dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22% od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 miliarda Euro.
- Te dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt. Rząd powinien również inwestować w badania i rozwój tego sektora, aby wesprzeć obniżanie cen oraz poprawę jakości, aby jeszcze więcej konsumentów mogło podejmować zrównoważone decyzje żywieniowe – komentuje Carlotte Lucas, senior corporate engagement manager at GFI Europe.
Patrycja Homa, Prezeska Fundacji ProVeg dodaje natomiast, że „analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń” - Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko, aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt. Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw – podsumowuje Homa.
Konferencja ministra Telusa w Skierniewicach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?