Coraz chętniej sięgamy po roślinne napoje i inne wegańskie produkty? Sprzedaż roślinnych alternatyw pobiła kolejny rekord

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, coraz chętniej pijemy roślinne zamienniki mleka.
Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, coraz chętniej pijemy roślinne zamienniki mleka. pixabay.com
Według najnowszego raportu, sprzedaż roślinnych alternatyw osiągnęła rekordową wartość 782 milionów złotych. Najchętniej pijemy roślinne zamienniki mleka, ale mięso, które mięsem nie jest też ma się dobrze. Inflacja wpłynęła zdecydowanie łagodniej na kategorię roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału niż na produkty odzwierzęce. Napój z owsa lub migdałów bardziej popularny niż krowie mleko?

Roślinne zamienniki mięsa stanowią aktualnie 15% rynku paczkowanego rynku mięsa, a sprzedaż roślinnego zamiennika mleka między rokiem 2020 a 2022 wzrosła o 39%. W tym samym czasie mleko krowie odnotowało spadek sprzedaży o 1%.

Międzynarodowa organizacja pozarządowa Good Food Institute Europe (GFI Europe) przeanalizowała dane NielsenIQ, które wyraźnie wskazują, że sprzedaż roślinnych napojów oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17%. Jednocześnie niektóre z kategorii roślinnych alternatyw pozostawiły daleko w tyle swoje odzwierzęce odpowiedniki, a do tego zdecydowanie lepiej zniosły efekty inflacji.

Coraz chętniej pijemy roślinne mleko

O sukcesie można mówić w przypadku roślinnych zamienników mleka, które osiągnęło już proc. sprzedaży w całej mlecznej kategorii.

Ilościowa sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19% w 2022 roku, podczas gdy ilościowa sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4%. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1%, podczas gdy cena tradycyjnych serów aż o 20%.

Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105% między 2020 a 2022 - niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105% w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln złotych w 2022 roku.

Przedstawione dane są częścią analizy GFI Europe pochodzącej z 13 europejskich krajów, w których sprzedaż roślinnych alternatyw wzrosła średnio o 22% od 2020 roku i osiągnęła łączną wartość 5,7 miliarda Euro.

- Te dane ujawniają skalę i dynamikę wzrostu roślinnych alternatyw w Polsce oraz potwierdzają, że firmy powinny stale rozwijać nowe, lepsze produkty, aby zaspokoić rosnący popyt. Rząd powinien również inwestować w badania i rozwój tego sektora, aby wesprzeć obniżanie cen oraz poprawę jakości, aby jeszcze więcej konsumentów mogło podejmować zrównoważone decyzje żywieniowe – komentuje Carlotte Lucas, senior corporate engagement manager at GFI Europe.

Patrycja Homa, Prezeska Fundacji ProVeg dodaje natomiast, że „analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń” - Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko, aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt. Tym bardziej ważne jest, aby polskie władze również dostrzegły wagę tego zjawiska i rozpoczęły działania wspierające rozwój całego sektora żywności pochodzenia roślinnego, w tym roślinnych alternatyw – podsumowuje Homa.

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera